SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Supervised Reflection Program for Special Educators II - OPBS3S119A
Title: Program řízené reflexe speciálního pedagoga II
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 31 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Teacher(s): prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D.
Co-requisite : OPBS3S118A
Pre-requisite : OPBS3S107A
Is co-requisite for: OPBS3S118A
Is pre-requisite for: OPBS3S127A
Annotation - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)
Předmět reflektuje praktické působení studentů na pracovištích, při nichž uplatňují své teoretické znalosti a získávají nové zkušenosti s realitou profese. Jejich zkušenosti z oborové praxe II jsou následně předmětem společné diskuse i osobní konzultace s vedoucím praxe. V předmětu Oborová praxe II studenti vstupují do praxe na přiděleném pracovišti, kde své hospitační aktivity rozšiřují o asistentské práce pod supervizí určeného pracovníka – speciálního pedagoga v praxi. Student se zapojuje do činností ve vybraném školském zařízení a připravuje si materiál pro "reflexi praxe", která následuje. Předmět Program řízené reflexe speciálního pedagoga II vytváří prostor pro sdílení zkušeností z oborové praxe, pro výměnu informací získaných plněním jednotlivých úkolů přímo v praxi. Studenti provádějí reflexe k praxi, jejichž významnou součástí je supervize. Zjištění zaznamenaná do portfolia jsou vzájemně reflektována pod supervizí vyučujícího. Supervize vede studenty k hlubšímu porozumění problematiky a profesionalizaci odborných činností.
Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (11.02.2022)

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:              

·         cvičení 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 50 hodin

·         oborová praxe, zpracování reflektivních úkolů a příprava na semináře 46 hodin

Příprava na zápočet: 30 hodin celkem

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle.

Je nutné si naistalovat Office 365 pro studenty , návod zde:

https://sit.pedf.cuni.cz/pro-studenty/office-365-pro-studenty/

Odkaz pro přihlášení do týmu MS Teams Vam bude zaslan pozvankou.

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)

Povinná literatura

BARTOŇOVÁ, M.,  PIPEKOVÁ, J. Manuál pro pedagogickou praxi: teorie a praxe. 1. vyd. Brno: Masarykovauniverzita. 2011. ISBN 978-80-7315-159-1.

BENDL, S., KUCHARSKÁ, A. (ed.) a kol. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie - skripta pro studenty vykonávající pedagogickou praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-366-5.

Doporučená literatura:

MALEŇÁKOVÁ, Š. VILÍMOVÁ, Š. Pedagogická praxe - cesta od teorie k realitě. In Pedagogická praxe a oborové didaktiky. Brno: MSD spol. s.r.o., 2008. s. 262-265, 4 s. ISBN 978-80-7392-052-4.

DÝTROVÁ, R. A M. KRHUTOVÁ. Učitel: příprava na profesi. vyd. 1. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-2472-863-6.

SLAVÍK, J., SIŇOR, S. Kompetence učitele v reflektování výuky. In Pedagogika, XLIII, 1993, č.2, s.155-161.

NEZVALOVÁ, D. Reflexe v pregraduální přípravě učitele. 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. 72 s. ISBN 8024402084.

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)

Obsahové vymezení: 

Využívání portfolia v průběhu odborné praxe

Asistenční činnost, příprava, sdílení zkušeností jako součást formativního hodnocení.

Shrnující reflexe oborové praxe II.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D. (08.09.2023)

Prezentace reflexe po skupinách dle navštevované školy (v Powerpoint)

Odevzdání deníku praxe do prostředí MOODLE.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html