SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Educational Practice II. - OPBS3S118A
Title: Oborová praxe II
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 31 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Teacher(s): prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D.
Co-requisite : OPBS3S119A
Pre-requisite : OPBS3S106A
Is co-requisite for: OPBS3S119A
Is pre-requisite for: OPBS3S126A
Annotation - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (14.12.2022)
Cílem povinné oborové praxe je upevnění všeobecných, odborných a speciálních pedagogických, speciálně-pedagogických a psychologických znalostí jejich ověřením praktickou aplikací. Povinné předměty oborové praxe jsou zařazeny do všech ročníků bakalářského studijního programu tak, aby svým zaměřením umožňovaly systematické rozvíjení kompetencí studenta v oblasti speciální pedagogiky/logopedie. Důraz je kladen na postupné zvyšování nároků na studenty při praktických činnostech s úzkou vazbou na profil absolventa. Jako evaluační nástroj formativního hodnocení je využíváno Portfolio oborové praxe. Zaměření praxí a jejich plnění je úzce propojeno s obsahem simultánně probíhajícího předmětu reflexe pedagogické praxe. Oborová praxe II navazuje na zkušenosti studentů získané v předmětu Oborová praxe I a v souvisejícím reflektivním semináři I. Poskytuje studentům příležitost aplikovat teoretické znalosti osvojené v předmětech profilujícího základu, zejména předmětech Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s mentálním postižením, Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s tělesným postižením, Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se zrakovým postižením. Rozšiřuje působení studentů na přiděleném pracovišti o dílčí asistentské práce pod supervizí určeného pracovníka. Studenti vstupují do praxe s cílem osvojit si základní odborné znalosti a dovednosti podporující porozumění vzájemným vztahům biologické podmíněnosti a sociální determinace na formování osobnosti člověka s postižením v oblasti fyzické, psychické nebo sociální. Praxe je realizována ve školách a školských zařízeních, kde studenti mají možnost sledovat metody a formy práce s žákem, poskytování podpůrných opatření, působení učitele, asistenta pedagoga, speciálního pedagoga, a do těchto aktivit se osobně zapojit. Záměrem je vést studenty k aplikaci teoretických poznatků do speciálněpedagogické praxe a k osvojování dovednosti reflektovat získané zkušenosti ve speciálněpedagogickém terénu. Praxe probíhá v základních školách, kde je realizováno společné vzdělávání v heterogenních skupinách, ve školách a školských zařízeních podle parag. 16 odst. 9. Je organizována jako praxe asistenční pod supervizí se zaměřením na vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (11.02.2022)

Předmět má 6 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 180 hodinám.

Přímá výuka:              

·         cvičení 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 60 hodin

·         oborová praxe, zpracování reflektivních úkolů a příprava na semináře 66 hodin

Příprava na zápočet: 30 hodin celkem

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle.

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (14.12.2022)

Povinná literatura

BARTOŇOVÁ, M.,  PIPEKOVÁ, J. Manuál pro pedagogickou praxi: teorie a praxe. 1. vyd. Brno: Masarykovauniverzita. 2011. ISBN 978-80-7315-159-1.

BENDL, S., KUCHARSKÁ, A. (ed.) a kol. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie - skripta pro studenty vykonávající pedagogickou praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-366-5.

Doporučená literatura:

MALEŇÁKOVÁ, Š. VILÍMOVÁ, Š. Pedagogická praxe - cesta od teorie k realitě. In Pedagogická praxe a oborové didaktiky. Brno: MSD spol. s.r.o., 2008. s. 262-265, 4 s. ISBN 978-80-7392-052-4.

DYTRTOVÁ, R. A M. KRHUTOVÁ. Učitel: příprava na profesi. vyd. 1. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-2472-863-6.

SLAVÍK, J., SIŇOR, S. Kompetence učitele v reflektování výuky. In Pedagogika, XLIII, 1993, č.2, s.155-161.

NEZVALOVÁ, D. Reflexe v pregraduální přípravě učitele. 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. 72 s. ISBN 8024402084.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D. (08.09.2023)

Student pokračuje v práci s portfoliem odborné praxe. Zakládá vlastní reflektivní dokumentaci praxe (záznamy z hospitací, rozhovorů s klienty, přípravy na vlastní asistentskou praxi, průběžné hodnocení vlastní praxe).

Záznamy z praxe jsou klíčovým materiálem v programu předmětu Program řízené reflexe speciálního pedagoga II.

Obsahové vymezení:

  1. seznámení s vybraným pracovištěm; 
  2. plnění úkolů pod supervizí speciálního pedagoga;
  3. vedení záznamů formou portfolia;
  4. rozbory vlastní asistentské praxe, reflexe.

Studenti využívají elektronický systém podpory v Moodle, kam vkládají zpracované úkoly.

Student si praxi vyberá z fakultních škol, které mu vedouci prxe nabídne na první hodině předmětu Program řízené reflexe speciálního pedagoga II - OPBS3S119A.

Course completion requirements - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (14.12.2022)

Aktivní účast na oborové praxi, vypracování úkolů pro tvorbu portfolia. Odevzdání deníku praxe do prostředí MOODLE.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html