SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Education of pupils from socially disadvantaged minorities - OPBS2S118A
Title: Specifika edukace žáků ze sociálně znevýhodněných minorit
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/0, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Pre-requisite : OPBS2S115A
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (30.10.2019)
The course covers the following topics: Culture and culturally determined determinants of education, the relationship of enculturation and organized educational processes. Ethnicity, nationality and marginalized minorities in education, affirmative action. Attitudes of the majority society towards ethnic minorities and their image in the school environment. Social aspects of education of minority pupils, problems of education of pupils from socially excluded localities. Immigration and foreigners in the Czech Republic, support mechanisms in the education of foreigners. Education of selected ethnic minorities: Roma minority. Education of selected ethnic minorities: Vietnamese minority.
Literature -
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (30.10.2019)

Buryánek, Jan et al. Interkulturní vzdělávání: příručka nejen pro středoškolské pedagogy: projekt Varianty. [Intercultural education: a handbook not only for secondary school teachers: Project Variants.]. [Praha]: Člověk v tísni v Nakladatelství Lidové noviny, 2004. 518 s. ISBN 80-7106-715-6. Available from: http://www.varianty.cz.

Černík, Jan et al. S vietnamskými dětmi na českých školách. [With Vietnamese children at Czech schools.] Vyd. 1. Jinočany: H & H, 2006. 221 s. Multikulturní inspirace.ISBN 80-7319-055-9.

Faltýn, Jaroslav. Teoretická východiska multikulturní andragogiky. [Theoretical background of multicultural andragogy.] Vyd. 1. Praha: Katedra andragogiky a personálního řízení, Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta v nakl. MJF, 2005. 129 s. Edice celoživotního vzdělávání; sv. 18.ISBN 80-86284-50-6.

Němec, Zbyněk a kol. Asistence ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. [Assistance in the education of socially disadvantaged pupils.] Vyd. 1. Praha: Nová škola, 2014. 138 s. ISBN 978-80-903631-9-9. Available from: http://www.asistentpedagoga.cz/asistence-ve-vzdelavani-zaku-se-socialnim-vzdelavanim

Šotolová, Eva. Vzdělávání Romů. [Education of the Roma.] Vyd. 4., V nakl. Karolinum 2., rozš. a upr. Praha: Karolinum, 2011. 130 s., [24] s. obr. příl.ISBN 978-80-246-1909-5.

Course completion requirements -
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (02.02.2023)

Passing the exam (test, two corrective attempts).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html