SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special education of individuals (persons) with intellectual disability II. - OPBS2S117A
Title: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s MP II.
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/2, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
Pre-requisite : OPBS2S115A
Annotation -
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.02.2022)
The course builds on and extends the knowledge gained in the course Special Pedagogy of the Person with ID I. After successful completion, the student can explain the changing paradigm of intellectual disability, is oriented in human-rights documents, can explain the theoretical basis for supporting a person with ID in all areas of his/her life and can apply them in practice.
Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (06.02.2022)

BAZALOVÁ, B. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Vydání 1. Praha: Portál, 2014. 184 s. ISBN 978-80-262-0693-4

BAZALOVÁ,B. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. Vydání 1. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 287 s. ISBN 978-80-210-5930-6

Bernoldová, J., Strnadová, I., &Adamčíková, Z. (2019). Ženy s mentálnímpostižením v roli matek. [In English: Womenwithintellectualdisabilities in the role ofmothers]. Praha: Karolinum a Nakladatelství Pedagogické Fakulty. ISBN 9788024643298.

ČADILOVÁ, V., JŮN, H., THOROVÁ, K. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 248 s. ISBN 978-80-7367-319-2

ČERNÁ, M., ŠIŠKA a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vydání druhé. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. 222 stran. ISBN 978-80-246-3071-7.

EISNER, P., VENGLÁŘOVÁ. Sexualita osob s postižením a znevýhodněním: Příručka pro pracovníky v sociálních službách a zdravotnických zařízeních. Praha: Portál, 2013.978-80-262-0373-5

MATOUŠEK, O. Sociální služby. Praha: Portál 2015. ISBN 978-80-7367-310-9 9-1.

SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Vydání l. Praha: Portál, 2010. 160 s. ISBN 978-80-7367-691-9

ŠIŠKA, J. Mimořádná dospělost: edukace člověka s mentálním postižením v období dospělosti. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005. 100 s. ISBN 80-246-0992-4.

ŠIŠKA, J. Děti s mentálním postižením. Šance dětem. https://sancedetem.cz/deti-s-mentalnim-postizenim

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd.5., rozšířené a přepracované. Praha: Portál, 2012. 870 s. ISBN 978-80-262-0225-7.

VALENTA, M. a kol. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. 349 s. Psyché. ISBN 978-80-247-382

VALENTA, M. et al. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. Vyd.5., aktualizované a rozšířené vyd. Praha: Parta, 2013. 495 s. ISBN 978-80-7320-187-6.

VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3829-1.

ZEZULKOVÁ, E. Rozvoj komunikační kompetence žáků s lehkým mentálním postižením. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. 174 s. ISBN 978-80-7464-395-8

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (16.02.2023)

1.     Paradigma postižení/disabtibility, vymezení pojmů/modelů postižení, význam a aplikační možnosti pro teorii praxi pomáhajících profesí včetně SPPG v kontextu MP.

 

2.     Úmluva o právech osob se zdravotním postižením OSN 2006, významné oblasti/články Úmluvy z hlediska života občanů s MP, postavení Úmluvy v právním řádu ČR, orientace v aktuálním stavu naplňování Úmluvy v ČR a ve strategických dokumentech.

 

3.     Downův syndrom, etiologie a incidence; zdravotní, psychosociální a a edukační specifika DS a jejich důsledky pro vzdělávání.

 

4.     Psychosociální a edukační specifika MP, sexualita.

 

5.     Podpora osob s mentálním postižením v rámci sociální služeb, východiska a poslání sociálních služeb v kontextu MP, druhy sociálních služeb relevantních pro jedince s MP; deinstitucionalizace, vymezení pojmu, hodnoty, proces.

 

6.     Plánování (podpory) zaměřené na člověka – východiska, metoda, facilitátory s bariéry funkčního ind. plánování.

 

7.     Komunikace a komunikační specifika u MP, AAK – zásady, metody prostředky.

 

8.     Mezinárodní osobnosti v podpoře osob s MP a jejich rodin, trendy, historické milníky v mezinárodní perspektivě.

 

9.     Tranzice – přechod ze školy do dospělosti, podpora jedince s MP při získávání a udržení zaměstnání, významy pracovního uplatnění pro člověka s MP a pro společnost, úloha a opatření státu ve vztahu k občanům se zdravotním postižením, metoda podporované zaměstnávání.

Seminář: Kontext MP/PAS, MP2

Studenti zpracují rešerši ke zvolenému tématu, resp. otázce.  

Zdroje budou pouze články publikované v odborných peer-reviewed journals

Každá prezentace bude mj. obsahovat:

·       Zkoumaný problém

·       Použité výzkumné metody

·       Výsledky

·       Doporučení pro teorii a praxi

Délka prezentace cca 15 minut + diskuze.

Course completion requirements - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (06.02.2022)

Aktivní účast ve výuce (semináře - min. 70%), Úspěšné splnění seminárních úkolů je podmínkou přihlášení ke zkoušce.

Písemná zkouška

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html