SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Profession of teacher assistants and their work I. - OPBS2S112A
Title: Metodika práce asistenta pedagoga I.
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 1
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Pre-requisite : OPBS2S109A
Is pre-requisite for: OPBS2S115A
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (26.02.2022)
The subject is focused on the profession of teacher's assistant, the content of the assistant's work, methods and forms of assistant's support for pupils with special educational needs, methodological guidance of assistants. Students also learn to evaluate the setting of the teacher assistant's work within the school self-evaluation, as well as within their student internships.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (01.02.2019)

Cíle předmětu je seznámit posluchače s profesí asistenta pedagoga a se správným nastavením asistentské práce v procesu podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Literature -
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (16.01.2022)

HÁJKOVÁ, Vanda a kol. Asistent pedagoga. Profese utvářená v dialogu. [Teacher assistant. Profession created in a dialogue.] Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. ISBN 978-80-7603-009-1.

NĚMEC, Zbyněk. Asistent pedagoga: Zavedení a efektivní využití asistentů ve školách. [Teacher assistant: Deployment and effective use of teacher assistants in schools.] Praha: Verlag Dashöfer, 2021. ISBN 978-80-7635-072-4.

NĚMEC, Zbyněk, ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ, Klára a HÁJKOVÁ, Vanda. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. [Assistant teacher in inclusive school.] Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. 80 s. ISBN 978-80-7290-712-0.

MORÁVKOVÁ VEJROCHOVÁ, Monika a kol. Standard práce asistenta pedagoga. [Standard of the work of the assistant teacher.] 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. 90 stran. Ostatní odborné publikace. ISBN 978-80-244-4722-3.

WEBSTER, R., BLATCHFORD, P., BASSET, P., BROWN, P., MARTIN, C., RUSSELL, A. Double standards and first principles: framing teaching assistant support for pupils with special education needs. European Journal of Special Needs Education. 4/2010, s. 319-336. ISSN 0885-6257.

WEB: www.asistenpedagoga.cz

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (26.02.2022)

Předmět zahrnuje výuku následujících témat:

1. Historie a současnost asistentů ve vzdělávání v ČR, srovnání s vybranými vzdělávacími systémy západní Evropy

2. Kvalifikace, náplň práce a další vybrané aspekty profese asistenta pedagoga z pohledu legislativy

3. Kompetence asistenta pedagoga: preferované vlastnosti, schopnosti a dovednosti

4. Formy práce asistenta pedagoga s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a s ostatními žáky ve třídě/studijní skupině

5. Spolupráce asistenta pedagoga s učitelem: společné přípravy, konzultace, organizační podpora edukačních procesů zajišťovaná asistentem pedagoga

6. Metodické vedení asistenta pedagoga ve škole – role pedagogů a pracovníků školního poradenského zařízení

7. Metodické vedení asistenta pedagoga externími subjekty – role školských poradenských zařízení, možnosti spolupráce s organizacemi neziskového sektoru

8. Strategie hodnocení práce asistenta pedagoga v rámci autoevaluace školy

9. Rozvoj hodnotících kompetencí studentů ve vztahu k posuzování nastavení práce asistentů pedagoga při pedagogických praxích 

Course completion requirements -
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (29.10.2019)

Active participation in lessons (min. 70%), elaboration and defense of seminar work based on the topics of the course.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html