|
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (14.06.2018)
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (14.06.2018)
Cílem předmětu je prohloubení problematiky sluchového postižení, orientace v komunikačních přístupech ve vzdělávání sluchově úpostižených v minulosti a současnosti. Orientace v naší i zahraniční odborné literatuře. Aaktivní účast na přednáškách. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (14.06.2018)
CZUMALOVÁ, A. Tlumočník jako most komunikace mezi slyšícím zdravotníkem a neslyšícím pacientem. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-86-4. DOLEŽALOVÁ, L. Terciární vzdělávání studentů se sluchovým postižením v České republice. Brno: MU, 2012. ISBN 978-80-210-5993-1. HÁDKOVÁ, K. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2016. ISBN 978-80-7290-619-2. HÁDKOVÁ, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5. HÁDKOVÁ, K. Životní situace studentů se sluchovým postižením při studiu na vysoké škole. S.34-58. In KVĚTOŇOVÁ, L. Vysokoškolské studium se zajištěním speciálně-pedagogických potřeb. Brno:Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-141-6. HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 987-80-262-0084-0. KOMORNÁ, M. Psaná čeština českých neslyšících – čeština jako cizí jazyk. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka o. s., 2008. ISBN 978-80-87153-44-4. KOMORNÁ, M. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-60-4. KOTVOVÁ, M., KOMORNÁ, M. Praktický kurz znakované češtiny. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87218-26-6. MACUROVÁ, A. Bilingvální vzdělávání neslyšících: pro a proti. In: Speciální pedagogika. 1993/94, ročník 4, č. 5. S. 12-19. ISSN 0862-1632. MACUROVÁ, A. Dějiny výzkumu znakového jazyka u nás a v zahraničí. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 987-80-87218-00-6. OKROUHLÍKOVÁ, L., SLÁNSKÁ BÍMOVÁ, P. Rysy přirozených jazyků. Český zakový jazyk jako přirozený jazyk. Lexikografie. Slovníky českého znakového jazyka. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN: 978-80-87153-47-5. REDLICH, K. CODA – Slyšící děti neslyšících rodičů. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87153-97-0. |
|
||
Last update: PhDr. Tereza Hradilová, Ph.D. (30.01.2019)
Zkouška se bude skládat z písemného testu (úspěšnost alespoň 70%). |
|
||
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (14.06.2018)
1. Poradenský a vzdělávací systém, raná péče, speciálně pedagogická centra, mateřské školy, základní školy, střední školy, možnosti studia na vysoké škole. 2. Nástin historického vývoje péče o sluchově postižené ve světě. 3. Nástin historického vývoje péče o sluchově postižen u nás. 4. Aktuální trendy v oblasti kochleárních implantací, kochleární implantáty – Nucleus od firmy Cochlear, Med-El, Advanced Bionics. 5. Logopedická intervence po kochleární implantaci (sluchová výchova, řečová výchova, odezírání). 6. Komunikační přístupy ve vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením, auditivně-orální komunikační přístup, bilingvální přístup, přístup s využitím totální komunikace. 7. Vizuálně-motorické komunikační systémy, znakový jazyk, znakovaná čeština, prstové abecedy, pomocné artikulační znaky, psaná forma jazyka a další. 8. Kultura Neslyšících. Mimoškolní aktivity. 9. Problematika tlumočení, typy, tlumočnické služby. Umělecké tlumočení. 10. Legislativa. 11. Důsledky sluchových vad. 12. Prevence vad sluchu a ochranné pomůcky. |