SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special education of individuals with hearing impairment I. - OPBS2S104A
Title: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se SP I.
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Pre-requisite : OPBS2S101A, OPBS2S102A, OPBS2S103A
Is pre-requisite for: OPBS2S121B, OPBS2S107A
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (02.02.2021)
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními informacemi speciální pedagogiky znevýhodněného člověka se sluchovým postižením a mezioborovou spoluprací s dalšími vědními obory, dále naučit se orientovat v oblasti anatomie a fyziologie ucha, podat studentům základní orientace o patologiích sluchové funkce, příčinách a důsledcích, vyšetřovacích metodách, možné kompenzaci pomocí technických pomůcek. V rámci seminářů budou studenti aktivně reflektovat zásadní témata předmětu, budou pracovat s vybranými surdopedickými publikacemi. Výuka v tomto semestru bude probíhat distančně.
Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (08.02.2021)

Výuka bude probíhat online formou prostřednictvím MS Teams.

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (02.02.2021)

Povinná literatura

HÁDKOVÁ, K. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2016. ISBN978-80-7290-619-2.

HORÁKOVÁ, R.Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 987-80-262-0084-0.

LEJSKA, M.Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-038-7.

ŠLAPÁK, I., FLORIÁNOVÁ, P. Kapitoly z otorhinolaryngologie a foniatrie. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-67-2.

Doporučená literatura:

HÁDKOVÁ, Kateřina. (2012). Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Praha: Pedagogická fakulta UK. ISBN 978-80-7290-618-5. 

HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu.2.díl. Praha: FRPSP, 1998. ISBN 80-7216-075-3.

POTMĚŠIL, M.Diagnostické domény pro žáky se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3053-9.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Miroslava Kotvová, Ph.D. (02.02.2021)

Předmět bude zakončen písemnou zkouškou.  U skupiny PB.VZD/1.SPPG bude podmínkou ke zkoušce zpracování a prezentace zadaných úkolů v rámci seminářů.

 

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (02.02.2021)

Obsahové vymezení:

1.      Pojem a vymezení předmětu surdopedie, postavení surdopedie v soustavě věd, metody a cíl surdopedie, společenský význam surdopedie. Význam sluchu a sluchového pozadí.

2.      Ucho a sluchová dráha. Patologie sluchového analyzátoru. Výskyt a příčiny sluchových vad.

3.      Klasifikace sluchových vad, mezinárodní klasifikace podle WHO. Symptomatologie sluchových vad (hluchota, ohluchlost, nedoslýchavost), terminologie.

4.      Diagnóza a diferenciální diagnóza sluchových vad. Pedagogická diagnostika sluchového postižení. Klasické sluchové zkoušky: orientační sluchová zkouška mluvenou řečí a šepotem, ladičkové zkoušky - Weberova, Rinného, Schwabachova.

5.      Sluchová zkouška u dítěte: novorozenecký screening sluchových vad (otoakustické emise), reflexní zkoušky, dětská audiometrie tónová, dětská audiometrie slovní.

6.      Audiometrie čistými tóny, slovní audiometrie, objektivní metody vyšetřování sluchu - ERA, BERA, CERA, AABR, SEP, tympanometrie.

7.      Kompenzační pomůcky - sluchadla, FM systémy, indukční smyčky.

8.      Kochleární implantáty.

9.      Pomůcky usnadňující běžný život sluchově postiženým. Logopedické pomůcky. Počítačové programy.

10.    Důsledky sluchových vad. Prevence sluchových vad.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (02.02.2021)

Předmět bude zakončen písemnou zkouškou.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html