SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2019/2020
   Login via CAS
Special education of persons with learning impairment - OPBS1S130A
Title: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se SPU
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019 to 2021
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: 45 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Teacher(s): prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Pre-requisite : OPBS1S115A
Is pre-requisite for: OPBS1S153B, OPBS1S152B, OPBS1S135A
Is interchangeable with: OKBS1S130A
Annotation -
Last update: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (31.10.2019)
The course enables students to orientate in the topic of specific learning disorders. Specail emphasis is on specifics of education, specifics of personal development of pupils with SLD and counseling. Students will learn about approaches and interventions supporting pupils with SLD within the framework of multidisciplinary cooperation.
Aim of the course - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (01.10.2019)

Předmět je zaměřen na vymezení vhodných přístupů vůči jedincům se specifickými poruchami učení (SPU). Definuje osobnost jedince s SPU, možnosti reedukace a metody práce s žáky se  SPU. Absolvováním předmětu student získá základní povědomí a znalosti o vhodných přístupech a metodách reedukace žáků se SP

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (01.10.2019)

BARTOŇOVÁ, M.,(2018) Specifické poruchy učení. Praha: Portál

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. (2013) Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v základní škole. Brno: MU.

 BARTOŇOVÁ, M. (ed.) (2018) Specifické poruchy učení. Brno: Paido.
BLAŽKOVÁ, R a kol. (2000) Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido. 
ELLIOTT, J., & PLACE, M. (2002). Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie (Vyd. 1.). Praha: Grada
KOCUROVÁ, M. (2002) Komunikační kompetence jako téma inkluzivní školy Pelhřimov. Dobrá Voda. 2002. 
MATĚJČEK, Z. (1995) Dyslexie. Jinočany: HaH
MICHALOVÁ, Z. (2001) Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 
MUNDEN, A.(2002)  Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha. Portál 
NOVÁK, J. (1997) Dyskalkulie. Praha: Augusta.
POKORNÁ V. (2010) Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha : Portál
PORTEŠOVÁ, Š. (2011) Rozumově nadané dítě s dyslexii. Brno : Portál.
SERFONTEIN, G. (2000) Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál.
REIFOVÁ, S. (1999) Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha. Portál.

SINDELAROVÁ, B. (2001) Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál.
SELIKOWITZ, M. (2000) Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha: Grada, 
TRAIN, A. (1997) Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál
ZELINKOVÁ, O. (2003) Poruchy učení. Praha: Portál 
ZELINKOVÁ, O. (2017) Dyspraxie. Praha: Portál

Requirements to the exam - Czech
Last update: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (08.09.2021)

Zpracování seminární práce - kazuistická studie žáka s SPU

Vytvoření reedukační pomůcky pro žáka s SPU

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (01.10.2019)

1)  Terminologická východiska - vymezení pojmu SPU, definice, projevy specifických poruch učení

2)      Systémový přístup k poruchám učení - systémový a kauzální přístup

3)      Etiologie specifických poruch učení a chování - dispoziční příčiny, vliv prostředí

4)      Sekundární a primární důsledky poruch chování a specifické poruchy učení

7)      Inkluzivní edukace žáků se specifickými poruchami učení, postoje žáků ke škole a učení, vzdělávací potřeby žáků se specifickými poruchami učení

8)      Strategie a styly učení u žáků na střední škole

9)      Diagnostické domény, specifika školského poradenského pracoviště (PPP)

10)      Základní metody výuky čtení a psaní, specifika metod (analyticko-syntetická metoda, splývavé čtení, globální metoda)

11)  Studijní a profesní orientace žáků a studentů s SPU (škola, pedagogové, terapeuti)

11)  Projevy poruch učení a chování v osobnostním vývoji, problematika dospělých jedinců

12)  Resilience v rodině a výchovné působení na dítě s SPU, rodiče jako partneři

13)  Screening, depistáž, prevence SPU, deficity dílčích funkcí.

14)  Zásady reedukační péče, intervenční přístupy, alternativní metody

15)  Kognitivní procesy v odraze osobnosti jedince s SPU

16)  Strategie a přístupy v inkluzivní edukaci jedinců se specifickými poruchami učení identifikování potřeb-motivace

17)  Kompenzační pomůcky při reedukaci SPU.

18)  Základní problematika dyskalkulie.

Course completion requirements
Last update: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (31.10.2019)

Elaboration of seminar task - annotation of relevant literature
Creating a reeducational aid for a pupil with specific learning disabilities

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html