SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
- Special education of individuals (persons) with multiple disability I. - OPBS1S123A
Title: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s KP I.
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D.
Pre-requisite : OPBS1S107A
Is pre-requisite for: OPBS1S129A
Is interchangeable with: OKBS1S123A
Annotation -
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (29.05.2019)
Human integrity and multiple disability, multiple defect, accessory disorder, symptomatic defect. Terminological definition, models of perception of people with multiple disabilities. The importance of education of people with multiple disability. Institutional and pedagogical accompaniment, social support. Changes in cognitive and emotional development of people with multiple disability. Special pedagogical diagnostics of people with multiple disability and subsequent creation of an individual study plans. Psychomotor development of an individual with respect to variations in a child with multiple disability. Sensomotor development of a child with multiple disability and the possibility of special educational support. Possibilities of communication of individuals with multiple disability. Influence of multiple disability on the quality of life of individual and family. The role of special pedagogue, family and other professionals in teamwork.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (04.02.2019)

Hlubší náhled do problematiky osob s kombinovaným postižením, možnosti vzdělávání a podpory.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (06.02.2021)
Výuka probíhá dle rozvrhu, on line v prostředí MS Teams.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (04.02.2019)

VÍTKOVÁ, M., ŘEHŮŘEK, J., KVĚTOŇOVÁ – ŠVECOVÁ, L., MADLENER, I. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3LUDÍKOVÁ, L Vzdělávání hluchoslepých 1. Praha : Scientia, 2000. ISBN 80-7183-225-1.

LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých 3. Praha : Sciencia, 2001. ISBN 80-7183-256-1.

OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno: MU, PdF, 2005. ISBN 80-210-3819-5.

Nielsen, Lilli. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. České vyd. 1. Praha: ISV, 1998. 119 s. Speciální pedagogika.

ISBN 80-85866-26-9.
 
FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. 2007. Praha: Grada publishing. ISBN 978-80-247-1314-4.
 
studie a materiály dodané vyučující
 
výuka je podpořena systéme MOODLE
Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (04.02.2019)

Studium je podpořeno systémem MOODLE.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (04.02.2019)

Pravidelné plnění úkolů, aktivní účast na seminářích, obhajoba zpracovaného tématu.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (04.02.2019)

Teoretická východiska problematiky

Diagnózy predikující kombinované postižení

Komunikace osob s kombinovaným postižením

Metody výuky, budování představ

Metoda aktivního učení

Problematika osob hluchoslepých

Výuka bude podpořena tématy externistů ze zařízení pro děti s KP Zahrádka.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (04.02.2019)

Aktivní účast na seminářích, pravidelné plnění zadávaných úkolů - studioum internetových zdrojů, studií a literatury. Účast 80%.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html