Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (29.05.2019)
Definition of basic terms related to institutional and protective education. Classification of behavioral disorders from the point of view of special education. Multifactorial conception of behavioral disorders. Current state of institutional and protective education in the Czech Republic. Institutions for institutional and protective education in the Czech Republic (diagnostic institutions, children's homes with schools, educational institutions, children's homes, institutions for foreign children, educational care centres). Educational and therapeutic approaches to addicts. Bio-psycho-socio-spiritual model of addictive behavior. Outpatient and residential care for addicts.Harm Reduction. Self-help organizations operating in the Czech Republic. The current drug scene in the Czech Republic.
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (16.05.2019)
Vymezení základních pojmů vztahujících se k ústavní a ochranné výchově. Klasifikace poruch chování z hlediska speciálně pedagogického. Multifaktoriální pojetí poruch chování. Současný stav ústavní a ochranné výchovy v ČR. Zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy v ČR (diagnostické ústavy, dětské domovy se školou, výchovné ústavy, dětské domovy, zařízení pro děti cizince,střediska výchovné péče). Výchovně-terapeutické přístupy k osobám závislým na náykových látkách. Bio-psycho-socio-spirituální model závislostního chování. Systém ambulantní a rezidenční péče o osoby závislé na návykových látkách. Harm Reduction. Svépomocné organizace působící v ČR. Současná drogová scéna v ČR.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (16.05.2019)
Kaleja, M. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7510-159-4. Kaleja, M. (Ne) připravený pedagog a žák z prostředé sociální exkluze. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, 2015. ISBN 978-807510-160-0. Kalina, K. a kol.: Mezioborový glosář pojmů z oblasti drog a drogových závislostí. Praha: Úřad vlády ČR, 2001. ISBN 80-238-8014-4. Kalina, K. a kol. Drogy a drogové závislosti 1 a 2. Praha: Úřad vlády České republiky, 2003. ISBN 80-86734-05-6. Kalina, K. Terapeutická komunita. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2449-2. Kalina, K. Základy klinické adiktologie. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-4331-8. Kalina, K. Terapeutické komunity v České republice. Adiktologie. 2013, 13, č. 2, s. 84. Centrum adiktologie, Psychiatrická klinika, 1. LF UK. ISSN 1213-3841. Kalina, K. a kol. Klinická adiktologie. Praha: Grada Publishing, 2015. Slomek, Z. Etopedie. 1. vyd. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. ISBN 978-80-86723-84-6. Škoviera, A. Dilemata náhradní výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5. ISBN 978-80-7367-318-5. Zdroj: http://www.sancedetem.cz/srv/www/content/pub/cs/odborna-knihovna/dilemata-nahradni-vychovy-teorie-a-praxe-vychovne-pece-o-deti-v-rodine-a-v-detskych-domovech-1686.html ISBN 978-80-7367-318-5. Zdroj: http://www.sancedetem.cz/srv/www/content/pub/cs/odborna-knihovna/dilemata-nahradni-vychovy-teorie-a-praxe-vychovne-pece-o-deti-v-rodine-a-v-detskych-domovech-1686.html Zákon č. 109/2002 Sb., novela 333/2012 Sb. Zákon o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a preventivně výchovné péči ve školských zařízeních. Zákon č. 218/2003 Sb. Zákon o soudnictví ve věcech mládeže.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (16.05.2019)
Vymezení základních pojmů z oblasti poruch chování. Řešení ústavní a ochranné výchovy v České republice. Zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Současná legislativa k ústavní a ochranné výchově a preventivně výchovné péči ve školských zařízeních. Náhradní rodinná péče. Vymezení základních pojmů v oblasti adiktologie. Klasifikace návykových látek dle MKN-10. Minimalizace zdravotních a sociálních rizik osob závislých na návykových látkách. Rezidenční péče o osoby závislé na návykových látkách, následná péče. Význam svépomocných organizací. Substituční programy. Bio- psycho- socio spirituální model závislostního chování.
TÉMATA SEMINÁŘŮ JSOU ZAMĚŘENA NA ÚSTAVNÍ A OCHRANNOU VÝCHOVU, PŘEHLED ZAŘÍZENÍ PRO JEJÍ VÝKON NA ZÁKLADĚ SOUČASNÉ LEGISLATIVY a NA ZÁKLADY ADIKTOLOGIE S DŮRAZEM NA NÁVYKOVÉ LÁTKY A SYSTÉM PÉČE O ZÁVISLÉ.
STUDENTI v semináři VOLÍ Z NABÍDKY TÉMAT, VYBRANÉ TÉMA ZPRACUJÍ NA ZÁKLADĚ LITERATURY A LEGISLATIVY A PREZENTUJÍ. SOUČÁSTÍ SEMINÁŘE JE PŘEDNÁŠKA A SEZNÁMENÍ S ETOPEDICKÝM ZAŘÍZENÍM VÝCHOVNÝ ÚSTAV A STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE ČAKOVICKÁ, PRAHA 9(pokud umožní rozvrh)
Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PaedDr. Eva Šotolová, Ph.D. (02.02.2020)
Podmínky zakončení předmětu:
Prezentace vybraného tématu ze semináře.
Písemná zkouška na základě prostudované literatury a přednášek.