SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Education - Individuals with Visual Impairment I - OPBS1S111A
Title: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se ZP I.
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Pre-requisite : OPBS1S101A
Is pre-requisite for: OPBS1S127A
Is interchangeable with: OKBS1S111A
Annotation -
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (29.05.2019)
The subject is focused on the issue of the individual with visual impairment. It draws attention to the myths and prejudices on the part of the intact majority and on the side of the people with disability. It explains the types and degrees of visual defects, states the occurrence and etiology of defects. It brings information from the anatomy, physiology and pathophysiology of visual perception, provides orientation in the system of care for the people with visual impairment in the Czech Republic, their education in schools for the pupils with visual impairment and inclusive education in kindergartens, primary schools, secondary schools and universities. It opens up issues of blindness such as stress change in the psychosocial level
Aim of the course - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (27.08.2018)

Cílem předmětu je poskytnout studentům souhrnný vhled do oblasti speciální pedagogiky zaměřené na člověka se zrakovým postižením. Poskytnout základní informace o etiologii zrakových vad, psychickém dopadu při ztrátě zraku; Představit možnosti sociální rehabilitace.

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (02.02.2019)

BENEŠ, Pavel. Zraková postižení. Praha: Grada, 135s. ISBN: 978-80-271-2110-6.

BENEŠ, P. VRUBEL, M.  Oftalmologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido 2017. ISBN 978-80-7315-264-2

HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1.

JESENSKÝ, J. Prolegomena systému tyflorehabilitace a metodiky tyflorehabilitačních výcviků. Praha: UJAK,2007. ISBN 978-80-86723-49-5.

KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmologie. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2.

KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L.(ed). Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido, 2004, ISBN 80-7315-063-8.

LUDÍKOVÁ,L. Tyflopedie. In Valenta.M akol. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.

MASON, H., MC CALL,S et al. Visual Impairment. London: David Fulton Publisher, 1997. ISBN 1 85346-412-0.

ŠUMNÍKOVÁ, Pavlína. Možnosti prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením.Praha: Pedagogická fakulta UK, 2018 s. 176. ISBN: 978-80-7603-005

VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-053-x.

VÍTKOVÁ, M.(ed). Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3

 

 

Requirements to the exam - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (27.08.2018)

Požadavky ke zkoušce vyplývají z pojetí, obsahu předmětu a forem jeho realizace.  V návaznosti na obsahovou náplň přednášek a seminářů je i při hodnocení kladen důraz na reflexi teoretických poznatků ve speciálně pedagogické praxi.

Ke zkoušce studenti předloží portfolio sestavené na základě návštěv a analýz poskytovaných v základních školách pro zrakově postižené. Zkouška probíhá písemnou formou.

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (27.08.2018)

1.      Člověk se zrakovým postižením, mýty, předsudky a zrakový handicap.

2.      Zrakové vady – typy a stupně zrakových vad, senzorická deprivace, informační deficit. Výskyt a etiologie vad.

3.      Anatomie, fysiologie a patofysiologie zrakového vnímání, vybrané diagnózy.

4.      Stupně zrakového postižení.

5.      Systém péče o zrakově postižené v ČR (Centrum zrakových vad, raná péče, speciální mateřské školy, SPC).

6.      Inkluzivní vzdělávání v MŠ a ZŠ, základní škola pro zrakově postižené.

7.      SPC v rámci inkluzivního vzdělávání.

8.      Středoškolská studia, možnosti a podmínky vysokoškolského studia,

9.      Tyfloservis o.p.s., Rehabilitační a rekvalifikační středisko Praha Dědina, Domov pro zrakově postižené seniory Praha Palata, Brno Chrlice

10.    Oslepnutí jako zátěžová změna v psychosociální rovině. Informační deficit při chybění vizuálních informací.

11.    Prostorová orientace a samostatný pohyb, mobilita

12.    Sebeobsluha, její oblasti, možnosti rozvoje sebeobslužných dovedností osob se zrakovým postižením

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html