SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2018/2019
   Login via CAS
Special Education – Individuals with Speech and Language Disorders I - OPBS1S110A
Title: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s ŘP I.
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018 to 2018
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: 100 / 98 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Lucie Durdilová, Ph.D.
PhDr. Miroslava Kotvová, Ph.D.
Pre-requisite : OPBS1S101A
Is pre-requisite for: OPBS1S117A, OPBS1S126A
Is interchangeable with: OKBS1S110A
Annotation - Czech
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (03.02.2020)
Student se seznámí s oblastí komunikace a narušené komunikační schopnosti; seznámí se se základními pojmy z oblasti logopedie - s předmětem vědního a studijního oboru, s jeho historií i současným systémem poskytování logopedické intervence v rezortu školství i zdravotnictví. Bude znát jednotlivé druhy a kategorie narušené komunikační schopnosti, seznámí se s vývoje řeči i jeho narušením. V semináři bude úkolem zpracování témat souvisejících s probíranou látkou, vzájemná analýza řečových produktů a srovnávání, hodnocení toho, jak lze vnímat a popsat řečový výkon.
Literature - Czech
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (03.02.2020)

DVOŘÁK, J. 2007. Logopedický slovník. 3., upr. a rozš. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 2007.

DRŠATA, J. Foniatrie – hlas. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2011.

KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. 

LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998. 

LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. 

NEBESKÁ, I. Úvod do psycholingvistiky. Praha: H&H, 1992. 

PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011.

VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie dětství a dospívání. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2012.

 - další literatura bude zadána na přednáškách

Syllabus - Czech
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (03.02.2020)

Základní terminologie logopedická: řeč, jazyk, mluva, komunikace, sdělovací proces, poruchy sdělovacího procesu.

Verbální a nonverbální komunikace, jejich společenská funkce.

Logopedie jako vědní obor a jeho postavení v systému věd. Mezioborové vztahy logopedie a medicínských disciplín, speciálně pedagogických disciplín, psychologických disciplín, jazykovědy, technických věd.

Význam logopedie.

Metody a prostředky logopedie.

Logopedická prevence.

Historický vývoj péče o osoby s logopedickými vadami - poruchami sdělovacího procesu ve světě a u nás.

Organizace logopedické péče v současnosti.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (03.02.2020)

 - 80% účast, zpracování a prezentace zadaného tématu;

- zkouška formou písemného testu, k úspěšnému splnění nutné 75% správných odpovědí.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html