SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to Linguodidactics - OPBR2R122A
Title: Úvod do lingvodidaktiky
Guaranteed by: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 1
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Russian
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D.
Is pre-requisite for: OPBR2R137B
Annotation -
Last update: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (05.05.2017)
The aim of this subject is to familiarize students with the general context of teaching Russian language in the Czech school environment, to explain the place of linguodidactics in the system of scientific disciplines and its meaning for the teaching practice. It also focuses on the introduction of fundamental linguodidactic terms and cathegories to the students. The aim is to formulate linguodidactic intention of the students.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (05.05.2017)

Cílem předmětu je seznámit studenty s obecným kontextem výuky ruského jazyka v českém školním prostředí, vysvětlit místo lingvodidaktiky v systému vědních oborů a její význam pro výukovou praxi, seznámit se základními lingvodidaktickými pojmy a kategoriemi. Cílem je formovat lingvodidaktickou intenci studentů.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (06.09.2019)

Základní literatura

Аkišina, А. А., Кagan, О. Е. Učimsja učiť.Moskva : Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0.

Hendrich, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988.

Choděra, R. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru.  Praha : Academia, 2006. ISBN 978-80-200-2274-5.

ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Современная дидактика русского языка как второго иностранного: языковые средства. Praha: Karolinum, 2018. 118 s. ISBN 978-80-246-4277-2.

RADA EVROPY. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

 

Školské dokumenty (RVP pro základní a střední školy)

 

Doporučená literatura

Cícha, V. a kol. Metodika ruského jazyka. 1. a 2. díl. Praha : SPN, 1982.

FEDOTOVA, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9.

Jelínek, S., Purm, R., Veselý, J. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003.  ISBN 80-7041-174-0.

Jelínek, S. a kol.: Kapitoly z metodiky vyučování ruštině. 2. vydání. Praha : SPN, 1980.

Jelínek, S. a kol. Metodické problémy vyučování cizím jazykům. Praha : SPN, 1976.

LEONŤJEV, A. A. Metodika. Moskva : Russkij jazyk, 1988. ISBN 80-200-00057-2.

Malíř, F. a kol. Metodika obučenija russkomu jazyku. Praha : SPN, 1967.

ŠČUKIN, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1.

Veselý, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha : SPN, 1985.

Vybrané články z časopisů Cizí jazyky, Russkij jazyk za ruběžom a dalších.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (05.05.2017)
  1. Lingvodidaktika a její vztah k dalším vědním disciplínám.
  2. Základní lingvodidaktické pojmy.
  3. Specifika procesu komunikace v cizím jazyce.
  4. Specifika výuky ruštiny v českých základních a středních školách.
  5. Školské dokumenty upravující výuku cizích jazyků v českých školách.
  6. Rámcové a školní vzdělávací programy - zaměření na výuku ruského jazyka.
  7. Metody výuky cizích jazyků do poloviny 20. století.
  8. Metody výuky cizích jazyků od poloviny 20. století do současnosti.
  9. Jan Amos Komenský a jeho lingvodidaktické dílo.
  10. Cíle jazykového vzdělávání v českém školním prostředí.
  11. Uplatňování didaktických zásad ve výuce cizího jazyka.
  12. Uplatňování zřetele k mateřštině ve výuce cizího jazyka.
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (09.09.2022)

1. Aktivní účast na seminářích,tolerují se max. 3 absence za semestr,

2. průběžné a včasné plnění všech zadaných úkolů,

3. vypracování úkolů uvedených v moodle kurzu (2А, 2Б, 5А, 9А, 10А, 10Б, 10В) a jejich odevzdání nejpozději do 13.12.2022. Odeslat úkoly z moodle kurzu na mail v jednom souboru. https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7862

4. splnění zápočtového testu na min. 70 % úspěšnosti, přičemž na zápočet je vypisován jeden řádný a jeden opravný termín.

V případě zrušení prezenční výuky kvůli zhoršené situaci při šíření korovaviru bude výuka realizována v on-line režimu a pokud bude zakázána veškerá přítomnost studentů na fakultě i v době zkouškového období, bude zápočet realizován rovněž v on-line režimu, přičemž písemný test bude nahrazen ústní ověřováním.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html