SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Fairy Tale in Education - OPBQ4P065B
Title: Využití pohádky ve výchově
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Pre-requisite : OPBQ4P022A
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (14.09.2019)
Předmět definuje pohádku jako literární útvar, vymezuje její místo v dětské literatuře a charakterizuje typické rysy pohádkových vyprávění. Studenti se v předmětu seznámí s významem pohádek pro vývoj dítěte. V praktické části předmětu budou hledat odpovědět na otázku, jak mohou pohádky ovlivnit psychický vývoj dítěte a jaké jsou možnosti výchovného využití jejich etického poslání. Využijí k tomu rozbor vybraných pohádek z hlediska psychologie. Cíl: Studenti získají dovednost zprostředkovat dětem nejen poznání, ale využít i neopakovatelnou atmosféru, kterou pohádky s sebou přinášejí. U obojího budou zvažovat možnosti výchovného využití. 1. Definice pohádky a její místo v dětské literatuře. 2. Typické rysy pohádkových vyprávění. 3. Porovnání pohádek a mýtů. 4. Psychologie v pohádkách. 5. Význam pohádek pro vývoj dítěte. 6. Význam pohádky pro rozvoj dětské identity a pochopení světa. 7. Fantazie jako pomoc při řešení problémů. 8. Psychologický rozbor některých pohádek.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (14.09.2019)

BETTELHEIM, B. (2017). Za tajemstvím pohádek - Proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Portál.

ČERNOUŠEK, M. (2019) Děti a svět pohádek. Praha: Portál.

DOLÁKOVÁ, S. (2015). Umíte to s pohádkou? Praha: Portál.

LUKAVSKÁ SEGI, J. (2018). Dítěti vstříc - Teorie literatury pro děti a mládež. Brno: Host.

von FRANZ, M. L. (2011). Psychologický výklad pohádek. Praha: Portál.

MÍČKOVÁ, J. (2019). Cesta do pohádky. Praha: Portál.

SMOLÍKOVÁ, K., PROCHÁZKA, J. (2018). Vstupte do literárního doupěte - Pracovní listy pro tvořivé psaní a chytré čtení. Zlončice: Pasparta.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (14.09.2019)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7979

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html