SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
General Theory of Education - OPBQ4P011A
Title: Obecná pedagogika
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 50 / 50 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D.
PhDr. Ondřej Papajoanu, Ph.D.
PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Ondřej Papajoanu, Ph.D.
Co-requisite : OPBQ4P012A
Is co-requisite for: OPBQ4P013A, OPBQ4P012A
Is pre-requisite for: OPBQ4P022A, OPBQ4P023A, OPBQ4P031A, OPBQ4P032A, OPBQ4P033A, OPBQ4P043A, OPBQ4P044A, OPBQ4P051B, OPBQ4P052B, OPBQ4P053B, OPBQ4P055B, OPBQ4P046A, OPBQ4P061A, OPBQ4P041A, OPBQ4P042A
Annotation -
Last update: PhDr. Ondřej Papajoanu, Ph.D. (07.09.2021)
The course is an introduction into education as a modern scientific field. Attention will be paid to the infrastructure of educational disciplines, basic terms and concepts, teaching profession, and the education system of the Czech Republic in a broader European context.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Ondřej Papajoanu, Ph.D. (07.09.2021)

The aim of the course is to introduce students into contemporary educational theory, familiarize them with basic terminology, and motivate them for further studies of educational sciences.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Ondřej Papajoanu, Ph.D. (07.09.2021)

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 136 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 30 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 12 hodin. Příprava na zápočet, příprava na zkoušku a zkouška 34 hodin.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Ondřej Papajoanu, Ph.D. (07.09.2021)

Dvořáková, M., Kolář, Z., Tvrzová, I., & Váňová, R. (2015). Základní učebnice pedagogiky. Grada.

Průcha, J. (2017). Moderní pedagogika (Šesté, aktualizované a doplněné vydání). Portál.

Průcha, J. (2015). Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru (4., aktualizované vydání). Portál.

Vališová, A., & Kasíková, H. (2011). Pedagogika pro učitele (2., rozšířené a aktualizované vydání). Grada.

Vašutová, J. (2007). Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi (2. přepracované vydání). Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Ondřej Papajoanu, Ph.D. (07.09.2021)

- Active participation in the seminars

- Fulfilling the required tasks

- Passing the final term task

- Passing the final exam

Syllabus -
Last update: PhDr. Ondřej Papajoanu, Ph.D. (13.09.2021)

1. Introduction to the study of education

2. Information sources in education

3. Basic educational terminology and its development

4. Educational disciplines

5. Education, society, and development of an individual

6. Teacher profession

7. Czech education system in European context

8. Current issues in Czech education

9. Educational research

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html