SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Prevention of Violence and Bullying - OPBQ3P063B
Title: Prevence násilí a šikanování
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Pre-requisite : OPBQ3P022A
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (28.05.2020)
Předmět vychází ze současné reality našich škol a školských zařízení a klade důraz na postupy, jež může učitel ve své každodenní praxi uplatnit. Pozornost je věnována podstatným teoretickým otázkám násilí a šikanování s důrazem na příčiny jeho existence v dětských kolektivech. Podrobně jsou probírány konkrétní metody prevence a strategie řešení šikany, jakož i příčiny selhávání preventivních a represivních postupů. Součástí je též seznámení s institucionálními formami pomoci. Studující s využitím znalostí z oblasti násilí a šikanování posoudí a analyzuje modelové situace šikanování v dětských kolektivech, navrhne vhodný postup řešení a odpovídající možnost prevence. 1. Základní odborná terminologie, studijní literatura a další zdroje informací. 2. Násilí a šikanování v dětských kolektivech - situace v ČR. 3. Příčiny delikventního chování dětí a mládeže. 4. Legislativní a metodická opatření pro prevenci a řešení školního šikanování. 5. Typické situace školního šikanování, kazuistiky. 6. Psychologie šikanujícího a šikanovaného. 7. Specifická a nespecifická prevence násilí a šikanování. 8. Detekce a diagnostika násilí a šikanování. 9. Způsoby intervence při zjištěné šikaně. 10. Profesionální týmová spolupráce při prevenci a řešení šikany.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (28.05.2020)

ANTIER, E. (2004). Agresivita dětí. Praha: Portál.

BOURCET, S.; GRAVILLONOVÁ, I.(2006). Šikana ve škole, na ulici, doma. Praha: Albatros.

BENDL, S. (2003). Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV.

ČÁP, J.; MAREŠ, J. (2001).  Psychologie pro učitele. Praha: Portál.

JANOŠOVÁ, P. Psychologie školní šikany.(2016).  Praha: Grada.

KOLÁŔ, M. (2011). Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál.

KYRIACOU, CH. (2005).  Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál.

MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. (2003). Mládež a delikvence. Praha: Portál.

SPURNÝ, J. (1996). Psychologie násilí. Praha: Eurounion.

WEBSTER-DOYLE, T. (2005).  Proč mě pořád někdo šikanuje? Praha: Pragma.

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (28.05.2020)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7977

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html