SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Seminar for Social Education and Personality Development - OPBQ3P061B
Title: Seminář osobnostní a sociální výchovy
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Pre-requisite : OPBQ3P022A
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (28.05.2020)
Předmět otevírá problematiku osobnostní a sociální výchovy a respektuje pojetí průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova zařazeném v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní školy. Praktické techniky pro sebepoznání studentů a práci se skupinou jsou využity jako sebezkušenostní opory rozvoje didaktických dovedností práce se skupinou třídy. Předmět zároveň otevírá prostor pro uplatnění oborů dramatická výchova, artefiletika, výchova zážitkem pro osobnostní a sociální výchovu, přičemž respektuje jejich specifika. Cíl: Studenti se seznámí s cíli a pojetím osobnostní a sociální výchovy jako průřezového tématu kurikula. Na vlastní zkušenosti si uvědomí didaktické zákonitosti při práci s hrou jako prostředkem rozvoje (v pojetí dramatické výchovy, artefiletiky a zážitkové pedagogiky). 1. Pojetí OSV v kurikulu. 2. Cíle v oblasti sebepoznání, osobnostního rozvoje, sociálních dovedností, postojů a hodnot. 3. Skupinová dynamika a práce se třídou. 4. Didaktika OSV. 5. Didaktické postupy s hrou (specifika zážitkové pedagogiky, dramatické výchovy a artefiletiky). 6. Organizační formy osobnostní a sociální výchovy a strategie školy pro implementace OSV. 7. Pedagog OSV (specifika vedení skupiny).
Literature - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (28.05.2020)

Bláhová, K. (1996). Uvedení do systému školní dramatiky: dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, útvar Artama.

Hermochová, S. (1994). Hry pro život: Sociálně psychologické hry pro děti a mládež. Praha: Portál.

Jirásek, I. (2019). Zážitková pedagogika. Teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha: Portál.

Pelánek R. (2010). Zážitkové výukové programy. Multimediální interakce, diskuse, aktuální témata. Portál, Praha.

Slavíková, V., Slavík, J., & Hazuková, H. (2000). Výtvarné čarování: (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta.

Srb, V., & Švec, J. (2007). Jak na osobnostní a sociální výchovu?: výchozí příručka k metodikám OSV (Vyd. 2). Praha: Projekt Odyssea.

Valenta, J. (2003). Učit se být: témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ (Vyd. 2). Praha: Agentura Strom.

Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada.

Gymnasion, časopis pro zážitkovou pedagogiku

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (v aktuálním znění; web MŠMT)

 

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (28.05.2020)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7975

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html