SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Leisure-time Education - OPBQ3P044A
Title: Pedagogika volného času
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
PhDr. Jana Kočí, Ph.D.
Pre-requisite : OPBQ3P022A
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (28.05.2020)
Předmět je širším vstupem do teorie pedagogiky volného času se zaměřením na zájmy a zájmové činnosti žáků, jakožto souboru organizovaných i volnočasových cílevědomých aktivit. Vede absolventy výukového kurzu k získání vědomostí a dovedností umožňující stanovit obsah, metody a formy konkrétních zájmových činností pro rozmanité věkové kategorie, díky kterým je absolvent schopen realizovat a hodnotit činnosti, způsoby řešení neobvyklých výchovných situací, základní předpisy a právní normy pro činnost zájmových útvarů. Cíl: Studující je schopen definovat cíle a formy edukace ve volném čase žáků, ovládat základní terminologii pedagogiky volného času, vysvětlit pedagogické principy volnočasových aktivit. 1. Pedagogika volného času jako vědní disciplína, vztah pedagogiky k jiným vědám. 2. Historické pojetí pedagogiky volného času. 3. Charakteristika a rozdělení zájmů a volnočasových aktivit. 4. Volný čas a formování osobnosti (role jednotlivých aspektů volného času ve výchově). 5. Funkce zájmové činnosti, sociální dimenze volného času (nežádoucí formy chování žáků, prevence rizikového chování na školách, sociální média a volný čas). 6. Profese pedagoga volného času (oblasti působení, osobnostní předpoklady, kompetence); 7. Specifika působení pedagoga volného času v jednotlivých institucích (perspektivy mimoškolní výchovy). 8. Organizační formy zájmových činností, struktura činnosti zájmového útvaru. 9. Systémový přístup k pedagogice volného času. 10. Nabídky pro „neorganizovaný“ volný čas, rekreace a rekreologie; subjekty nabízející organizovanou zájmovou činnost.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (28.05.2020)
PÁVKOVÁ, J., HÁJEK, J., HOFBAUER, B., HRDLIČKOVÁ, V., PAVLÍKOVÁ, A. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. 3. aktualizované vydání. Praha: Portál, 2002.
PŘADKA, M. Kapitoly z dějin sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998.
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha : Portál, 2004, 176 s. ISBN 80-7178-927-5.
NĚMEC, J. Od prožívání k požitkářství. 1. vyd. Brno: Paido, 2002. 111 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-006-9.
ŠAUEROVÁ, M. Kapitoly z pedagogiky volného času a sociální psychologie. Praha: VŠTVS Palestra, 2007.
KAPLÁNEK, M. Základy pedagogiky volného času-skripta. České Budějovice: TFJU, 2009.
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha, Portál 2004.
Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (28.05.2020)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7963

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html