SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Philosophy of Education - OPBQ3P043A
Title: Filozofie výchovy
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Jiří Prokop, Ph.D.
PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D.
Pre-requisite : OPBQ3P022A
Is pre-requisite for: OPBQ3P054A
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (28.05.2020)
Předmět filozofie výchovy představuje jeden z důležitých pilířů pro pochopení významu výchovy a vzdělávání, jeho vývoje a smyslu v rámci kulturní a historicko-antropologické tradice. Prostřednictvím filozofického tázání, po podstatě, poznatelnosti, logičnosti, spravedlnosti nebo smyslu, rovněž i vztahu cílů a obsahu, účelu a prostředků, podstatného a nepodstatného, umožňuje hlubší poznávání sebe i světa, a tak pochopit roli vychovatele, vzdělavatele nebo průvodce životem a situacemi z různých aspektů. Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli filozofickým otázkám ve výchově a vzdělávání a rozpoznali jednotlivé filozofické směry ve výchově a vzdělávání a jejich dosah pro edukaci. 1. Sokrates, Aristoteles, Platon a jejich vliv na filozofii výchovy. 2. Filozofické otázky ve výchově a vliv jednotlivých filozofických směrů na výchovu. 3. Filozofický, náboženský a vědecký pohled svět a člověka. 4. Středověk a supranaturalismus. 5. Osvícenství a jeho vliv. 6. Pragmatismus a senzualismus. 7. Moderní filozofické směry a jejich vliv na individualismus a liberalismus. 8. Existencialismus, materialismus a idealismus v moderní filozofii. 9. Filozofická a názorová paradigmata v současných pohledech na výchovu a vzdělávání. 10. Postmodernismus a jeho vliv na výchovu.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (28.05.2020)

BENEŠ, M. (2002). Idea vzdělávání v současné společnosti. Eurolex Bohemia: 2002

BREZINKA, W. (1996). Filozofické základy výchovy. Zvon: Praha.

BREZINKA, W. (2001). Východiska k poznání výchovy. L. Marek: Brno.

GRENZ, S. J.  (1997). Úvod do postmodernismu. Návrat domů: Praha.

HOGENOVÁ, A. (2016). Bytí a rozumění. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.

PATOČKA, J. (1997).  Filozofie výchovy. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.

PROKEŠOVÁ, M. (2009). Dítě v nás: filozoficko-pedagogické pojetí dětství a dítěte. Repronis: Ostrava

STARK, S. (2006). Filozofie výchovy jako filozofie lidské aktivity a dialogu se zameřením na učení Hanse Georga Gadamera a Otto Friedricha Bollnowa.  Aleš Čeněk: Plzeň

TRETERA, I. (2003). Dějiny filosofie. Praha: Karolinum.

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (28.05.2020)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7962

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html