SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Foundations of Didactics of Educational Sciences I - OPBQ3P041A
Title: Základy didaktiky pedagogiky I
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D.
Pre-requisite : OPBQ3P011A
Is pre-requisite for: OPBQ3P051A, OPBQ3P058B, OPBQ3P057B, OPBQ3P056B
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (28.05.2020)
Předmět souvisí s volitelnými praxemi v bc studiu (lektorskou, v zařízeních pro volný čas, orientační), je zaměřen na výchovně-vzdělávací strategie v zařízeních pro zájmové vzdělávání a volný čas. Přináší orientaci v oblasti zájmového vzdělávání a je příležitostí pro didaktickou analýzu vybraných výchovně-vzdělávacích aktivit. Cíl: Studující získá orientaci v oblasti volnočasového vzdělávání, vhodně použije základní didaktickou terminologii k popisu a reflexi výchovných a vzdělávacích strategií. 1. Pedagogické ovlivňování volného času. 2. Školská zařízení pro zájmové vzdělávání, školní kurikulum zájmového vzdělávání. 3. Didaktika zájmového vzdělávání ve škole, školní družina a školní klub. 4. Střediska volného času, lektorská činnost a její specifika. 5. Asistent pedagoga a jeho didaktické působení. 6. Individuální doučování žáků. Dobrovolnictví ve výchově a vzdělávání. 7. Volnočasové aktivity, letní tábory. Hra a učení prožitkem. 8. Vybrané výchovné a vzdělávací strategie a jejich modelové využití v roli žáků. 9. Vybrané výchovné a vzdělávací strategie a jejich modelové využití v roli lektorů. 10. Analýza výchovných a vzdělávacích strategií, reflexe praktické zkušenosti.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (28.05.2020)

Bendl, S. (2015). Vychovatelství: učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada.

Činčera, J. (2007). Práce s hrou: pro profesionály. Praha: Grada.

Hájek, B., Hofbauer, B., & Pávková, J. (2011). Pedagogické ovlivňování volného času: trendy pedagogiky volného času (Vyd. 2., aktualiz.). Praha: Portál.

Hájková, V. (2018). Asistent pedagoga ­ profese utvářená v dialogu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Heřmanová, J., & Macek, M. (2009). Metodika pro podporu tvorby školního vzdělávacího programu ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání (2., aktualiz. a rozš. vyd). V Praze: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Odbor pro mládež.

Jirásek, I. (2019). Zážitková pedagogika: teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha: Portál.

Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada Publishing.

Zájmové vzdělávání: MŠMT [Online]. (2013). Retrieved from http://www.msmt.cz/mladez/zajmove-vzdelavani-1

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (28.05.2020)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=7961

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html