SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Pre-primary Education - OPBQ3P023A
Title: Předškolní pedagogika
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, MC [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Pre-requisite : OPBQ3P011A
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (28.05.2020)
Předmět objasňuje specifika výchovy a vzdělávání v předškolním období. Pozornost je věnována vývoji pojetí dětství, významu hry v předškolním věku, specifikům vzdělávacího procesu v mateřské škole, kategorizaci předškolních institucí, profesionalizaci učitelské profese, problematice školní připravenosti a návaznosti preprimárního a primárního vzdělávání. Cílem předmětu je poskytnout základní orientaci v historickém vývoji předškolní výchovy a seznámit se současným pojetím vzdělávání dětí předškolního věku. 1. Předškolní pedagogika jako vědní disciplína. 2. Proměny výchovy předškolního dítěte. Předškolní výchova a předškolní vzdělávání. 3. Cíle, metody, obsah a podmínky předškolního vzdělávání. Vzdělávací program a kurikulum. 4. Systémy předškolní výchovy a vzdělávání. Současné zahraniční modely. Vzdělávací programy v české MŠ. 5. Základní činnosti předškolního období. Hra - učení - tvořivá a pracovní aktivita. 6. Mezníky výchovy v předškolním období (vstup dítěte do mateřské školy, školní připravenost) 7. Dítě na prahu školní docházky, rozvoj a podpora pregramotností v předškolním věku. 8. Vzdělávání dětí se specifickými vzdělávacími potřebami v mateřských školách. 9. Formy spolupráce mateřské školy s rodiči, základní školou a dalšími institucemi. 10. Profesní příprava předškolních pedagogů.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (28.05.2020)

HELUS, Z. (2009). Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál.

KOŤÁTKOVÁ, S. (2014). Dítě a mateřská škola. Praha: Grada.

KROPÁČKOVÁ, J., SPLAVCOVÁ, H. (2016). Dvouleté děti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.

OPRAVILOVÁ, E. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.

OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V. (2011). Rok v mateřské škole. Kurikulum předškolní výchovy.

Praha: Portál, 2011. Kurikulum předškolní výchovy.

OPRAVILOVÁ, E., UHLÍŘOVÁ, J. (2017). Příběhy české mateřské školy: vývoj a proměny předškolní výchovy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. (2018). Praha: MŠMT

SYSLOVÁ, Z., BURKOVIČOVÁ, R., KROPÁČKOVÁ, J., ŠILHÁNOVÁ, K. a L. ŠTĚPÁNKOVÁ. (2019). Didaktika mateřské školy. Praha: Wolters Kluwer.

ŠMELOVÁ, E., PRÁŠILOVÁ, M. (2018). Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál.

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Petr Svoboda (28.05.2020)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7957

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html