SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Prevention of Risk Behavior - OPBQ2P116A
Title: Prevence rizikového chování
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (40)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Pre-requisite : OPBQ2P112A
Is pre-requisite for: OPBQ2P131B, OPBQ2P130B
Annotation -
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (09.10.2019)
Learning outcomes of the course unit The subject acquaints students with various types and various manifestations of risky behavior of pupils. It offers a broader view (based on social pedagogy) on the analysis of their causes, respectively. factors that contribute to their origin and development. It offers various approaches, means and methods by which these phenomena can be prevented or resolved in schools. The program of the subject is based on personal experience of students with problematic behavior of pupils and on acquired knowledge from previous studies.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (13.09.2019)

Using the knowledge of social pedagogy, risky behavior, the student analyzes, assesses and evaluates model situations of problematic, risky behavior of pupils in the current school, proposes solutions and prevention.

Literature -
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (30.10.2019)

BENDL, S.; HANUŠOVÁ, J.; LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním: Cesta institucionální pomoci. Praha : Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-703-3.

BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Triton, 2011. 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0.

BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství. 1. vyd. Praha: Triton, 2011. 202 s. ISBN 978-80-7387-432-2.

BENDL, S. Ukázněná třída, aneb, Kázeňské minimum pro učitele. Vyd. 1. Praha: Triton, 2005. 298 s. ISBN 80-7254-624-4.

JEDLIČKA, R. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 246 s. ISBN 978-80-7367-788-6.

KOLÁŔ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Portál.

KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha : Portál, 2005.

LAZAROVÁ, B. První pomoc při řešení výchovných problémů. Praha : Strom, 1998. ISBN 80-86106-00-4

PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012.

VALENTOVÁ, L. a kol. Školní poradenství I. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 289 s. ISBN 978-80-7290-710-6.

Strategie prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže v působnosti resortu školství, mládeže a tělovýchovy - aktuální znění.

Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (06.09.2022)
Credit requirements:
active participant in seminars
elaboration of assigned tasks (analysis of specific assigned document of school).
Examination Requirements:
Passing the test (one regular and two resit dates).
Syllabus -
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (30.10.2019)

Influence of environment on education, problems of risky behavior.
Manifestations of risky behavior in school environment.
Contexts of risk behavior of children and adolescents.
Causes of risky behavior of children and adolescents
Prevention and solution of risky behavior
Cooperation of school and family with other institutions in solving manifestations of risky behavior.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html