SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Philosophy of Education - OPBQ2P104A
Title: Filozofie výchovy
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D.
Pre-requisite : OPBQ2P101A
Is pre-requisite for: OPBQ2P110A, OPBQ2P114A, OPBQ2P112A, OPBQ2P126B, OPBQ2P127B
Annotation -
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (17.05.2019)
Subject philosophy of education is the foundation of Educational Sciences, an introduction to the philosophy of education issues, including deepening and expanding aspects of the topic. The issue is seen as a fundamental philosophical issues in education as well as the influence of philosophical systems in the area of education.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (17.05.2019)

Cílem předmětu je rozvinout filozofické uvažování v oblasti výchovy a vzdělávání a současně seznámit studenty s některými základními filozofickými směry a otázkami , které se objevují implicitně i explicitně v uvedené problematice. Současně ukázat na vliv jednotlivých filozofických směrů na kategorie cílů a obsahu ve výchově a vzdělávání.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (17.05.2019)

Bednář, J. České myšlení, Filosofia Praha 1996

Patočka,J.Filosofie výchovy. PedfUk, Praha 1997

Palouš, R. Čas výchovy. Praha, SPN 1991

Pelcová, N. Vzorce lidství. Filosofie o člověku a výchově. ISV Praha 2001

Pelcová, N., Hogenová, A. : Imaginace ve výchově , umění a sportu.UK, Praha 2010

Pelikán, J. Výchova jako teoretický problém. Amosium, Ostrava 1995

Piťha, P. Výchova naděje společnosti. Poustevník , Praha 2006

Poněšický, J. Člověk a jeho postavení ve světě: filosofické otázky- psychologické odpovědi. Triton, Praha. 2006

Popper, K. Otevřená společnost a její nepřátelé. Oikumeneh, Praha, Praha 1994

Tretera, I. : Dějiny filosofie. FFUK, Praha 2003

Sokol, J. Pinc, Z. Antropologie a etika. Triton, Praha 2004

Znoj, M. Český liberalismus. Torst Praha 1995

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (17.05.2019)

70% učast na seminářích

seminární práce z uvedené problematiky nebo prezentace

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (17.05.2019)

Tematické okruhy 

1. Filozofie výchovy a její opodstatnění 

2. Filozofické otázky ve výchově 

3. Filozofie výchovy, cíle, obsah, podmínky a prostředky výchovy 

4. Obraz člověka na pozadí výchovně vzdělávacího snažení 

5. Výchova jako záměr, samozřejmost a možnost 

6. Chápání samozřejmosti a přirozenosti ve výchově 

7. Usměrňování a svoboda vůle 

8. Jednotlivé filozofické směry a jejich dopad na výchovu 

9. Paradigmata v uvažování o výchově a vzdělávání

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html