SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Inclusive Education for Psychologists - OPBP3S615B
Title: Inkluzivní pedagogika pro psychology
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Pre-requisite : OPBP3S405A
Annotation - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (28.01.2020)
Předmět se zabývá inkluzivními přístupy k práci s heterogenitou žáků a jejími projevy ve vzdělávacím kontextu. Cílem předmětu je představit možnosti práce s heterogenním kolektivem dětí s hlavním důrazem na možnosti integrace dětí pomocí vzájemné spolupráce a využívání potenciálu odlišností dětí pro zkvalitnění výuky. Studenti si osvojí principy a teoretická východiska práce s kolektivem či skupinou dětí / žáků s různými výchozími podmínkami a překážkami v učení. Poznají možnosti využití potenciálu odlišností dětí / žáků pro zkvalitnění výuky na školách. Prakticky si vyzkouší postupy individualizace v práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Naučí se hodnotit kvalitu inkluzivní praxe ve škole z pohledu školního psychologa a podporovat pozitivní klima třídy (přijímající klima, klima spolupráce). Kurz bude tvořen tématy: 1. Heterogenita jako sociální norma školy, lidská heterogenita jako téma školní výuky 2. Kvalita inkluzivní vzdělávací praxe tříd a škol- možnosti evaluace 3. Práce s heterogenním třídním kolektivem v inkluzivním vzdělávání, podpora pozitivního klimatu třídy v práci školního psychologa. 4. Možnosti osobnostního rozvoje dětí/ žáků pomocí vzájemné spolupráce a využívání potenciálu odlišností dětí pro zkvalitnění výuky. 5. Případové studie škol se zaměřením na personální zajištění inkluzivní praxe
Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (28.01.2020)

FELCMANOVÁ, L. a kol. Metodika ke Katalogu podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 126 s. ISBN 978-80-244-4672-1.

HÁJKOVÁ V., STRNADOVÁ I: Inkluzivní vzdělávání: Teorie a praxe. Praha Grada Publishing.2009 ISBN 978-80-247-3070-7.

KOL.AUTORŮ. Katalog podpůrných opatření, Obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 160 s. ISBN 978-80-244-4654-7

KRATOCHVÍLOVÁ, J. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6527-7

KLUSÁČEK, J. HRSTKA, FELCMANOVÁ (ed.). Počty dětí se SVP ve středním školství v roce 2014. Univerzita Palackého v Olomouci, Člověk v tísni, o. p. s. 2015

KLUSÁČEK, J. HRSTKA, FELCMANOVÁ (ed.). Počty dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v základním školství v ČR. Univerzita Palackého v Olomouci, Člověk v tísni, o. p. s. 2015

NOVOTNÁ, K. ,KRABSOVÁ, V. Formativní hodnocení: případová studie. Pedagogika.63(3), 2013.

ZILCHER, L., SVOBODA, Z. Inkluzivní vzdělávání. Efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: GradaPublishing, a.s., 1.vyd., ISBN 978-271-0789-6.

Course completion requirements - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (28.01.2020)

Zápočet bude udělen na základě docházky (tolerance jedné absence), kvalitní splnění všech úkolů (a jejich odevzdání prostřednictvím Moodlu) a aktivní účasti na semináři.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html