Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)
The course deals with the basic information of special education of people with communication disability and hearing impairment. Current views on the issue of speech therapy, deaf-mute therapy and interdisciplinary cooperation with experts in other disciplines are reflected. Students will get acquainted with our and abroad professional sources. The aim of the course is to acquaint students with the development and current views on the field of speech therapy and deaf-mute therapy, the organization of speech therapy and deaf-mute therapy intervention - in the field of education, health care and social sphere and other non-governmental organizations. Students will gain knowledge about the profession of speech therapist and deaf-mute therapist and their cooperation with other experts in the department of education, special education, psychology and medical disciplines. During the seminars, students will actively reflect the main topics of the course, they will work with selected speech therapy and deaf-mute therapy publications.
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)
Předmět se zabývá základními informacemi speciální pedagogiky znevýhodněného člověka s narušenou komunikační schopností a znevýhodněného člověka se sluchovým postižením. Jsou reflektovány současné názory na obor logopedie a surdopedie a mezioborovou spolupráci s odborníky dalších vědních oborů. Studenti se seznámí s odbornou literaturou naší i zahraniční provenience. Cílem předmětu je seznámit studenty s vývojem i současnými názory na obor logopedie a surdopedie, s organizací poskytování logopedické a surdopedické intervence,a to v oblasti školství, zdravotnictví a sociální sféře i v dalších nestátních organizacích. Studenti získají poznatky o profesi logopeda a surdopeda a jejich spolupráci s dalšími odborníky v oblasti pedagogiky, speciální pedagogiky, psychologie, medicínských oborů. V rámci seminářů budou studenti aktivně reflektovat zásadní témata předmětu, budou pracovat s vybranými logopedickými a surdopedickými publikacemi.
Descriptors - Czech
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)
Výuka bude probíhat prezenční formou.
Literature - Czech
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)
ALLEN, K. E., MAROTZ, L.R.Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopaedia clinica, 2001. ISBN 80-902536-2-8.
HÁDKOVÁ, K. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2016. ISBN978-80-7290-619-2.
HÁDKOVÁ, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5.
HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 987-80-262-0084-0.
HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 2.díl. Praha: FRPSP, 1998. ISBN 80-7216-075-3.
KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha:Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
KLENKOVÁ, J., BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOV, I. Kapitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-229-1.
další studijní zdroje budou doporučovány v průběhu seminářů
Syllabus - Czech
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)
Kurz bude tvořen následujícími tématy: 1. Logopedie a surdopedie – historický vývoj, vztah k jiným vědním disciplínám. Organizace poskytování logopedické a surdopedické intervence v České republice. 2. Komunikace, význam komunikace v životě člověka, verbální a neverbální komunikace, jazyk, řeč. Ontogeneze řeči, faktory ovlivňující vývoj řeči. 3. Předmět logopedie - narušená komunikační schopnost, dělení, názory na klasifikaci. 4. Současný pohled na problematiku narušeného vývoje řeči. 5. Charakteristika jednotlivých druhů (kategorií) narušené komunikační schopnosti v dětství, dospívání i dospělosti. 6. Pojem a vymezení předmětu surdopedie, postavení surdopedie v soustavě věd, metody a cíl surdopedie, . 7. Význam sluchu a sluchového pozadí. Výskyt a příčiny sluchových vad. 8. Klasifikace sluchových vad. 9. Diagnóza a diferenciální diagnóza sluchových vad. 10. Kompenzační pomůcky
Course completion requirements -
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)
Active participation in seminars.
Preparation and presentation of assignments.
Written exam.
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (26.01.2024)
- ke splnění podmínek předmětu je potřebné plnění úkolů, zadaných v rámci seminářů, aktivní účast na seminářích;
- zkouška formou písemného testu (k úspěšnému splnění je třeba 80% správných odpovědí)