SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special education of persons with mental disabilities - OPBP3S106A
Title: Speciální pedagogika - člověk s MP
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: 84 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
Is pre-requisite for: OPBP3S307A
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (11.09.2023)
Students will acquire an overview of the pillars and approaches in the support of individuals with mental disabilities in the context of psychosocial and cognitive peculiarities of MP. After successful completion of the course, they become familiar with international terminology, etiology of mental disability, classification, and trends. The aim of the course is to develop critical, independent thinking in students, and to describe changes in the position of people with mental disabilities in society, their causes, and consequences for the theory and practice of special education and other helping professions. Part of the lesson will be discussions in groups on specific questions.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (11.09.2023)

ŠIŠKA, J., BEADLE-BROWN, J. (2021).  The Development, Conceptualisation and Implementation of Quality in Disability Support Services. Karolinum. 

ČERNÁ, M., ŠIŠKA, J., STRNADOVÁ, I., TITZL, B., KAINOVÁ, T. Česká psychopedie. Praha: Portál, 2015, ISBN 978-80-246-1565-3.

HANÁK, P. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s mentálním postižením nebo s oslabením kognitivního výkonu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4452-9.

ŠIŠKA, J., BROWN-BEADLE, J. The development, conceptualisation and implementation of quality in disability support services. Prague: Karolinum Press, 2021. ISBN 978-80-246-4953-5.

VALENTA, M., MULLER, O. Psychopedie, teoretické základy a metodika. Olomouc: 2013. ISBN 978-80-7320-.

ŠIŠKA, J., BEADLE-BROWN, J., KÁŇOVÁ, Š., ŠUMNÍKOVÁ, P. Social Inclusion through Community Living: Current Situation, Advances and Gaps in Policy. In Practice and Research. SocialInclusion, 6(1), 94-109. 2018.

FRANIOK, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením: (inkluzivní vzdělávání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením). Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7368-150-1

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

VALENTA, M., MICHALÍK, J:, LEČBBYCH, M: a kol.:  Mentální postižení v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada 2012. ISBN 9978-80-247-3829-1

ZGOLA, J., M. Úspěšná péče o člověka s demencí. Praha: Grada 2003. ISBN 80-247-0183-9

ČADILOVÁ,V., JÚN, H., THOROVÁ, K. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha: Portál 2007. ISBN 978-80-7367-319-2

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (05.10.2023)

Kurz bude tvořen následujícími tématy:

SPPG - Člověk s mp 2023 – dílčí studijní témata 

 

1.    Paradigma postižení – medicínský, sociální, bio-psycho-sociální model resp. ekologický model, předsudky a stereotypy vztahující se k MP.

2.    Inteligence, definice mentálního postižení v historické perspektivě a v současnosti, vymezení MP podle AAIDD, MKN, Klasifikace MP, trendy v klasifikaci; měnící se pojmosloví. 

3.    Incidence a rozložení MP v populaci, etiologie mentálního postižení.

4.    Downův syndrom, etiologie, psychosomatické zvláštnosti a z nich vyplývající doporučení pro praxi.

5.    Postavení člověka s postižením, resp. s mentálním postižením v právním řádu ČR: lidsko-právní východiska, vzdělávání, zaměstnanost, sociální sféra - sociální služby

6.    UN CRPD, strategické dokumenty ČR týkající se postižení a orientace v hlavních tématech – vzdělávání, deinstitucionalizace aj.

7.    Psychosociální, edukační specifika mentálního postižení, aplikace do praxe.

8.    Komunikace, vybrané metody a prostředky

9.    Podpora zaměřená na člověka/individuální plánování – východiska a strategie.

10. Trendy a milníky ve vzdělávání žáků s MP ČR od 90´let 20. století

 

The course will consist of the following topics:
1. Paradigm, disability and the changing position of a person with an intellectual disability in society in an international context, facilitators of change; implications for theory, practice and research.
2. The concept of mental disability (terminology, classification, etiology).
3. Legal status of a person with a disability or with mental disabilities, human-legal dimension.
5. Psychosocial, educational and communication specifics of mental disability.
6. Starting points, principles and selected strategies for supporting people with mental disabilities, quality of life, quality of support.
7. Current issues related to the education of pupils with mental disabilities.
8. Selected personalities and their contribution.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (05.10.2023)

Vypracování zprávy z analýzy stavu implementace o právech se zdravotním postižením OSN v kontextu života osob mentálním postižením dle zadání.

Získané znalosti budou ověřeny písemnou examinací formou on-line testu. Zkouška proběhne v určené učebně fakulty na vlastním zařízení studenta s funkčním internetovým připojením. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html