|
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (11.09.2023)
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (11.09.2023)
ŠIŠKA, J., BEADLE-BROWN, J. (2021). The Development, Conceptualisation and Implementation of Quality in Disability Support Services. Karolinum. ČERNÁ, M., ŠIŠKA, J., STRNADOVÁ, I., TITZL, B., KAINOVÁ, T. Česká psychopedie. Praha: Portál, 2015, ISBN 978-80-246-1565-3. HANÁK, P. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s mentálním postižením nebo s oslabením kognitivního výkonu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4452-9. ŠIŠKA, J., BROWN-BEADLE, J. The development, conceptualisation and implementation of quality in disability support services. Prague: Karolinum Press, 2021. ISBN 978-80-246-4953-5. VALENTA, M., MULLER, O. Psychopedie, teoretické základy a metodika. Olomouc: 2013. ISBN 978-80-7320-. ŠIŠKA, J., BEADLE-BROWN, J., KÁŇOVÁ, Š., ŠUMNÍKOVÁ, P. Social Inclusion through Community Living: Current Situation, Advances and Gaps in Policy. In Practice and Research. SocialInclusion, 6(1), 94-109. 2018. FRANIOK, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením: (inkluzivní vzdělávání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením). Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7368-150-1 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- VALENTA, M., MICHALÍK, J:, LEČBBYCH, M: a kol.: Mentální postižení v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada 2012. ISBN 9978-80-247-3829-1 ZGOLA, J., M. Úspěšná péče o člověka s demencí. Praha: Grada 2003. ISBN 80-247-0183-9 ČADILOVÁ,V., JÚN, H., THOROVÁ, K. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha: Portál 2007. ISBN 978-80-7367-319-2 |
|
||
Last update: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (05.10.2023)
Kurz bude tvořen následujícími tématy: SPPG - Člověk s mp 2023 – dílčí studijní témata
1. Paradigma postižení – medicínský, sociální, bio-psycho-sociální model resp. ekologický model, předsudky a stereotypy vztahující se k MP. 2. Inteligence, definice mentálního postižení v historické perspektivě a v současnosti, vymezení MP podle AAIDD, MKN, Klasifikace MP, trendy v klasifikaci; měnící se pojmosloví. 3. Incidence a rozložení MP v populaci, etiologie mentálního postižení. 4. Downův syndrom, etiologie, psychosomatické zvláštnosti a z nich vyplývající doporučení pro praxi. 5. Postavení člověka s postižením, resp. s mentálním postižením v právním řádu ČR: lidsko-právní východiska, vzdělávání, zaměstnanost, sociální sféra - sociální služby 6. UN CRPD, strategické dokumenty ČR týkající se postižení a orientace v hlavních tématech – vzdělávání, deinstitucionalizace aj. 7. Psychosociální, edukační specifika mentálního postižení, aplikace do praxe. 8. Komunikace, vybrané metody a prostředky 9. Podpora zaměřená na člověka/individuální plánování – východiska a strategie. 10. Trendy a milníky ve vzdělávání žáků s MP ČR od 90´let 20. století
The course will consist of the following topics: |
|
||
Last update: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (05.10.2023)
Vypracování zprávy z analýzy stavu implementace o právech se zdravotním postižením OSN v kontextu života osob mentálním postižením dle zadání. Získané znalosti budou ověřeny písemnou examinací formou on-line testu. Zkouška proběhne v určené učebně fakulty na vlastním zařízení studenta s funkčním internetovým připojením. |