SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Seminar for Self-Experience - OPBP3Q503A
Title: Praktický psychologický seminář sebezkušenostní
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: both
E-Credits: 4
Hours per week, examination: 0/3, C [HT]
Capacity: winter:unknown / 18 (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Hana Valentová, Ph.D.
Mgr. Radovan Hrubý
Teacher(s): Mgr. Jitka Taušová, Ph.D.
PhDr. Hana Valentová, Ph.D.
Pre-requisite : OPBP3Q301A
Annotation -
Last update: PhDr. Hana Valentová, Ph.D. (05.02.2024)
The subject is based on knowing yourself, your communication style and social skills. The aim of the subject is the personal development of students. On the basis of continuously studied literature in practical exercises, students will become familiar with the basic training activities in the areas of self-knowledge and self-knowledge. This self-knowledge is stimulated by activities that are primarily aimed at differentiating the self-concept. Another factor enabling self-knowledge and encouraging the correction of one's own ideas is the group in which these activities are presented. In the practical seminar group, students gain experience and basic skills of working in a group and individual system within a peer group. The reactions and expressions of other group members are a significant factor affecting self-reflection and self-concept. For this type of seminar, the active participation of the student is therefore essential. During individual sessions, students will further clarify the basic concepts of communication in the process of interpersonal ties in connection with intrapersonal perception and self-reflection based on feedback from group members. It is thus possible to gain an insight into motivational stereotypes. The theory and practice of group dynamics, including stressful situations, is depicted in an experiential form, through self-experience. Demonstrations of psychotherapeutic techniques during the course illustrate the possibilities of their practical use. Several teachers participate in the teaching, especially dr. Valentová and dr. Jitka Taušová
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (07.02.2024)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut
Samostudium literatury (za semestr) 40 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 0 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 30 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (02.02.2020)
BECKER, Christina. Jádro věci: individuace jako etický proces. Emitos, 2007.
KAST, Verena. Imaginace jako prostor setkání s nevědomím. Portál, 1999.
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2001.
MILLAROVÁ, Susanna. Psychologie hry. Panorama, 1978.
SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000.
TRAPKOVÁ, Ludmila; CHVÁLA, Vladislav. Rodinná terapie psychosomatických poruch. Portál, 2004.
VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie lidské komunikace. Portál, 2000.
YALOM, Irvin D. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Konfrontace, 1999.
ŽENATÁ, Kamila. Obrazy z nevědomí: práce v arteterapeutickém ateliéru. Portál, 2005.
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Hana Valentová, Ph.D. (05.02.2024)

Studenti se na základě průběžně prostudované literatury v praktických cvičeních seznámí se základními výcvikovými aktivitami v okruzích sebepoznání. 

Toto sebepoznání je stimulováno aktivitami, které jsou cíleny na okruhy poznání sebe sama .

 

Dalším faktorem umožňujícím sebepoznání a podněcujícím i korekci vlastních představ je skupina, ve které se tyto aktivity prezentují. 

Ve skupině praktického semináře studenti získají zkušenosti a základní dovednosti práce v systému skupiny a jednotlivce v rámci skupiny vrstevníků.

Reakce a projevy ostatních členů skupiny jsou významným činitelem působícím na sebereflexi a sebepojetí.

Pro tento typ semináře je tedy nezbytnou aktivní účast studenta.

 

V průběhu jednotlivých sezení si studenti dále ozřejmí základní pojmy komunikace v procesu interpersonálních vazeb v souvislosti s intrapersonální percepcí a sebereflexí na základě zpětných vazeb členů skupiny. Je tak možné získávat i náhled na motivační stereotypy.

 

Zážitkovou formou, sebezkušeností je zobrazována teorie a praxe skupinové dynamiky včetně zátěžových situací. Ukázky psychoterapeutických technik během kurzu ilustrují možnosti jejich praktického využití.

 

Struktura zážitkového semináře je konstruována s návazností jednotlivých cíleně zaměřených výpovědí a vlastní prezentací o sobě přímou i nepřímou formou.

Postupně se zaměřuje na individuální hodnoty, percepci sebe druhými i na reflexi kontinua sebe od dosavadní minulosti do perspektivy budoucnosti.

 

Jednotlivá témata jsou zobrazována nejen verbální formou, ale i pomocí využití prvků arteterapeutických, muzikoterapeutických, dramaterapeutických i relaxačních technik.

 

Schéma setkání obsahuje vždy dvě části: úvodní danou rozehřívací techniku uvedení do práce se skupinou, dále pak individuální prezentaci zadané práce, kterou mají studenti zpracovat od setkání do dalšího pokračování. 

Ve druhé části následuje nová aktivita, hra nebo cvičení, reflexe a zpětné vazby a zadání dalšího úkolu pro zpracování do příštího setkání skupiny.

 

 

I v tomto semináři platí základní působení faktorů na prožívání jednotlivce i prožívání skupinové :

 

1.členství, sounáležitost, podobnost

2. emocionální podpora, empatie, porozumění, koheze a akceptace

3.pomoc jiných a jiným - její přijímání a dávání

4.sebeexplorace a sebeprojevení 

5.odreagování

6. zpětná vazba, možnost konfrontace

7.vhled

8. korektivní emocionální i sociální zkušenost

9. získání zkušeností a nácvik chování

10. nové informace, sociální dovednosti, pochopení zákonitostí

 

 

Výsledkem je zpravidla zlepšení komunikace, zanedbatelná není ani kataraktická funkce při vyjadřování emocí. Je možná i korektivní rekapitulace prožitků primární rodinné skupiny. Procvičuje se aktivně i schopnost přijímat odpovědnost za své rozhodování a chování. 

 

 

Pro práci v zážitkovém semináři platí základní pravidla a podmínky pro možnost sebepoznávání i poznávání druhých ve skupině, tedy především zásada zachování důvěrnosti informací, která podmiňuje vytvoření pocitu bezpečí, důvěry a poskytuje možnost otevřenosti projevů a sdělení jednotlivých účastníků. Průběžně je zvýrazňována i problematika a kontraproduktivita parakomunikace. 

V průběhu tohoto semináře jsou studentům prezentovány základní etické principy práce s klienty.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Hana Valentová, Ph.D. (05.02.2024)

Podmínkou zakončení předmětu je aktivní účast na seminářích v rozsahu alespoň 85%. A plnění průběžných úkolů zadaných vyučujícím.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html