SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Quantitative methodology I - OPBP3Q205A
Title: Kvantitativní metodologie I
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C+Ex [HT]
Capacity: 90 / 90 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Kateřina Lukavská, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Jitka Taušová, Ph.D.
Pre-requisite : OPBP3Q104A
Is pre-requisite for: OPBP3Z407A, OPBP3Q303A
Annotation -
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (07.02.2024)
The course aims to introduce students to the fundamentals of quantitative methodology in psychology and to deepen their ability to think about research objectives, designs, and specific methods of data collection and processing. The course focuses on quantitative research designs in psychology (descriptive, correlational, experimental) and the specific methodological procedures used within those designs. Most attention will be given to statistical methods of data analysis. The course will place a strong emphasis not only on introducing students to key findings, but also on their application and discussion.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Kateřina Lukavská, Ph.D. (30.01.2023)

Celková zátěž studenta: 97 hodin

Přímá výuka +

60 min příprava na cvičení (Příprava online dotazníku, vyplňování dotazníků ostatních studentů, příprava dat, která budou zpracovávána v rámci semináře)

12 hodin plnění průběžných úkolů

45 hodin příprava seminární práce

10 hodin příprava na zkoušku

Literature - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (30.01.2020)

HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 2006.

CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007.

ŠKALOUDOVÁ, A. Statistika v pedagogickém a psychologickém výzkumu. Praha: PedF UK, 1998.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Jitka Taušová, Ph.D. (31.01.2024)

Cíl předmětu 

Hlavním cílem je, aby studující porozuměli specifikům kvantitativního výzkumu v psychologii a dokázali (i) s porozuměním číst cizí originální práce přinášející poznatky založené na kvantitativním výzkumu (zejména původní odborné články), (ii) navrhovat a realizovat vlastní jednoduché kvantitativní výzkumné studie. 

Dílčí cíle předmětu 

•Teoretické poznatky

Studující budou umět

·      Rozlišovat mezi jednotlivými typy kvantitativních výzkumných designů v psychologii (deskriptivní, korelační, experimentální, meta-analýza, longitudinální studie)

·      Vysvětlit dílčí fáze kvantitativního výzkumu (rešerše, formulace hypotézy, koncipování výzkumného souboru/vzorku, operacionalizace proměnných, sběr dat, analýza dat, interpretace a reportování výsledků analýzy)

·      Vysvětlit, co je hypotéza

·      Vysvětlit, co je proměnná a rozlišovat mezi typy proměnných z hlediska funkce (závisle proměnná, nezávisle proměnná, korelát, matoucí proměnná) a z hlediska operacionalizace (nominální, ordinální, intervalová, poměrová proměnná).

·      Rozlišit mezi různými způsoby koncipování statistického výzkumného souboru/vzorku (náhodný, stratifikovaný, na základě dostupnosti apod.) 

·      Vysvětlit NHST (Null Hypothesis Significance Testing) paradigma pro vytváření poznatků.

•Praktické dovednosti  

Studující dokáží

·      Určit typ designu kvantitativní výzkumné studie

·      Formulovat hypotézu

·      Vyčistit data sbíraná pomocí google formuláře do podoby datasetu připraveného pro statistické zpracování

·      Provést deskriptivní statistiku diskrétních i spojitých proměnných ve statistickém programu

·      Zvolit správný statistický test pro otestování hypotézy a provést jej ve statistickém programu

·      Interpretovat výsledek statistického testu

Témata předmětu 

·      Evidence-based poznatky a jejich význam v psychologii (2 hodiny)

·      Typy kvantitativních výzkumů v psychologii (4 hodiny)

·      Fáze kvantitativního výzkumu (2 hodiny)

·      Hypotézy (1 hodina)

·      Operacionalizace a typy proměnných (2 hodiny)

·      Statistické soubory (1 hodina)

·      Příprava dat pro statistické zpracování (2 hodiny)

·      NHST paradigma (chyba prvního a druhého druhu, statistická významnost, statistická síla) (2 hodiny)

·      Deskriptivní statistická analýza (míry centrální tendence, míry rozptýlenosti, distribuce hodnot) (2 hodiny)

·      Statistické testování hypotéz (t-test, analýza rozptylu, korelační test, analýza četností) (6 hodin)

Literatura

HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 2006.

 

Publication Manual of the American Psychological Association, Seventh Edition. APA, 2019.

Video materials: https://datalab.cc/jamovi/

 

https://www.learnstatswithjamovi.com/

Metoda výuky 

Předmět je vyučován prezenčně (online, pokud je vyžadováno aktuální epidemiologickou situací) v rozsahu 2 vyučovací hodiny týdně.

Mimo prezenční výuky, studující plní (či dokončuje plnění) specifických úkolů zadaných v rámci seminářů (např. samostatná/skupinová práce s daty v MS Excel a samostatná/skupinová práce ve statistickém programu Jamovi). 

Studijní opory k předmětu jsou dostupné v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6803

 

Studijní opory zahrnují

·      Hlavní body přednášek ve formě PDF prezentací

·      Výuková videa

·      Pracovní listy a podrobné instrukce k seminárním úkolům

Vstupní předpoklady

Studující musí mít úspěšně zakončený předmět Vědecký výzkum v psychologii (OPBP3Q104A).

Podmínky zakončení předmětu 

Předmět je zakončen zápočtem a zkouškou.

 

Pro udělení zápočtu studující odevzdávají zápočtovou práci, kterou vytvářejí v průběhu semestru ve 2-4členných skupinách. Zápočtová práce má tři hlavní části: (1) část formulace hypotéz, (2) část deskriptivní statistické analýzy proměnných, (3) část testování hypotéz. V části 1 navrhují svou jednoduchou hypotézu pro korelační dotazníkový výzkum. Navrhují též operacionalizaci proměnných, na které se hypotéza zaměřuje. V části 2 reportují výsledky deskriptivní statistické analýzy proměnných provedené v programu Jamovi na kvantitativních datech získaných s pomocí vyučující/ho v rámci kurzu. V části 3 pak reportují výsledky testování hypotéz provedené na tomtéž materiálu. Po včasném odevzdání zápočtové práce se všemi náležitostmi je studujícím udělen zápočet.

 

Písemná zkouška

 

Akademická integrita 

Disciplinární řízení může být zahájeno proti studujícím, kteří se dopustí nepoctivého jednání jako je např. podvádění, plagiátorství, předložení jakékoli práce nebo materiálů, které lze zcela nebo částečně připsat jiné osobě, skládání zkoušky za jinou osobu nebo jakýkoli čin, jehož cílem je neoprávněně zvýhodnit studenta. K disciplinárnímu řízení může vést i jen pokus o výše popsané jednání.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Jitka Taušová, Ph.D. (31.01.2024)

1. Docházka. V odůvodněných případech je po dohodě s vyučující možné část docházky prominout.

2. Seminární práce

3. Písemná zkouška

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html