SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Human Biology for Psychologists - OPBP3B207A
Title: Biologie člověka pro psychology
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: 90 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: RNDr. Vladimír Přívratský, CSc.
Teacher(s): RNDr. Vladimír Přívratský, CSc.
Is pre-requisite for: OPBP3B609B, OPBP3Q504A
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (07.04.2020)
Předmět seznamuje studenty a studentky s vybranými tématy biologie, které jsou relevantní pro psychologii. Navazujícím předmětem je neurofyziologie, pro který tento musí vytvořit základy (tedy vývoj těla a jeho funkcí a následně vývoj CNS). Z předmětu si studenti a studentky odnesou základní přehled o vývoji a funkcích jednotlivých orgánových soustav lidského těla. Důraz je kladen na stavbu, vývoj a růst kostí, proměny kostry během života a rozdíly ve stavbě mezi muži a ženami. Z dalších orgánových soustav se zaměříme především na systémy řízení růstu a funkce těla, hormonální a nervovou soustavu. Ontogenetický vývoj bude představen zevrubně, nicméně podrobný vhled bude poskytnutý do vývoje dětí. V předmětu bude kladen velký důraz nejen na seznámení studujících s klíčovými poznatky, ale také na jejich aplikaci a diskusi. Předmět bude strukturován následujících tematických bloků: 1. Orgánové soustavy lidského těla, 2. Funkce jednotlivých orgnánových soustav lidského těla, 3. Vývoj jednotlivých orgánových soustav v průběhu lidského života, 4. Stavba, vývoj a růst kostí, 5. Proměny kostry během života, 6. Rozdíly ve stavbě mezi muži a ženami, 7. Hormonální soustava, 8. Nervová soustava.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (05.02.2020)

DYLEVSKÝ, I. Základy anatomie a fyziologie člověka. Olomouc: Epava l995.

DYLEVSKÝ, I., DRUGA, R. a MRÁZKOVÁ, O. Funkční anatomie člověka. Praha: Grada 2000

NAŇKA O. a ELIŠKOVÁ M. (2009). Přehled anatomie (Druhé, doplněné a přepracované vydání). Praha: Koedice GALÉN - KAROLINUM; ISBN Karolinum 978-80-246-1717-6

FLEISCHMANN, J. a LINC, R. Anatomie člověka I, II. Praha: SPN, 1964.

EHLER E., PŘÍVRATSKÝ V., VANČATA V. (2010). Ontogeneze člověka s přihlédnutím k výuce žáků se specifickými vzdělávacími potřebami na ZŠ a SŠ. In PŘÍVRATSKÝ V, TEODORIDIS V, VANČATA V. (eds.). Biologické a biosociální faktory ovlivňující integraci žáků a studentů se specifickými potřebami. pp 9-30, Unie Comenius, Praha, 2009, ISBN: 978-80-7290-425-9

KRÁLÍK M., ČUTA M. Ontogeneze člověka. http://anthrop.sci.muni.cz/page.yhtml?id=451

MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. Praha: SPN, 1993.

PŘÍVRATSKÝ, V. Biologie člověka pro posluchače oborového studia pedagogických fakult. Nakl. H + H, Praha: 1993.

ŠMAHEL Z. Principy,teorie a metody auxologie. Praha: Karolinum, 2001.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (05.02.2020)

Předmět je ukončen zkouškou, součástí jsou:

  • seminární práce nebo jiná dohodnutá povinnost
  • zápočtový test
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html