Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (01.11.2019)
The seminar offers the opportunity to study the development of language skills and speech of preschool and early school children in connection with the development of literacy skills.
Last update: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (14.09.2018)
Seminář nabízí možnost studia problematiky vývoje jazykových schopností a řeči předškolního a raně školního dítěte a to v souvislosti s rozvojem gramotnostních dovedností.
Teoretická východiska problematiky jsou představována v oporách aktuálního zahraničního i domácího výzkumu tak, aby umožňovala základní orientaci studenta v této problematice pro potřeby praxe pedagogiko psychologického poradenství.
Seminář si rovněž klade za cíl motivovat studenty k vlastnímu výzkumu v této oblasti, vytváří tedy předpoklady pro sestavení projektu absolventské práce.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (14.09.2018)
SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Vývoj jazykových schopností dítěte předškolního věku. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4240-3.
SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2015). Vývojový vztah fonematického povědomí a znalosti písmen. Praha: Togga. ISBN 978-80-7476-093-8.
Requirements to the exam -
Last update: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (25.02.2022)
Deadline for submitting seminar papers for 2022 is the final teaching session
Last update: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (25.02.2022)
Hodnocení studenta v semináři zahrnuje:
- Průběžnou docházku/ účast na seminárních setkáních minimálně 50% (seminární setkání se konají prostřednictvím aplikace MS Teams.
- Studenti pro ukončení kurzu zpracovávají seminární práci, kterou na konci přednáškového cyklu prezentují ostatním kolegům v semináři.
Termín pro odevzdání seminárních prací/prezentace projektů: k poslednímu blokovému setkání v kurzu
Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (14.09.2018)
Témata:
1) Studium jazykových schopností a gramotnosti jako psychologické téma
2) Psycholingvistický přístup ke studiu gramotnosti a jeho specifické znaky
3) Vývojový vztah jazykových dovedností a rozvoje gramotnosti (struktura jazykových schopností a jejich úloha ve vývoji gramotnosti)
4 - 7) Vývoj jazykových schopností (předjazykové období, slovní zásoba, gramatika,fonologické schopnosti
8 - 10) Diagnostika jazykových schopností
11- 12) Pruchy vývoje jazykových schopností
13 ) Otázky metodologie výzkumu jazykových schopností a gramotnosti