SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Sociology of education - OPBP1Q164A
Title: Sociologie výchovy
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. David Doubek, Ph.D.
Pre-requisite : OPBP1Q102A
Interchangeability : OBPS13590
Annotation -
Last update: Mgr. David Doubek, Ph.D. (23.05.2019)
The aim of the course is to provide students with basic orientation in the Sociology of education. The focus is partially on current issues in Czech education system and society and partially on most fundamental sociological theories related to questions of reproduction of educational and social inequalities.
Literature - Czech
Last update: Mgr. David Doubek, Ph.D. (17.01.2019)

HAVLÍK, R. KOŤA, J.. Sociologie výchovy a školy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-635-7.

GIDDENS, A. Sociologie. Praha : Argo, 1999. ISBN 80-7203-124-4.

Bourdieu, P. Teorie jednání. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-518-3.

Doubek D., Levínská, M. Bittnerová, D. Pomoc a pořádek: kulturní modely v pomáhajících profesích. Praha: Fakulta humanitních studií, 2015. ISBN 978-80-87398-18-0

HAVLÍK, R. NOVOTNÁ M. PROKOP, J. Vybrané kapitoly ze sociologie výchovy a vzdělávání. Praha: Karolinum, 1993. 66 s. ISBN 80-7066-781-8.

Illich, I. Odškolnění společnosti. Praha : Slon, 2001. ISBN 80-85850-96-6.

Katrňák, T. Odsouzeni k manuální práci. Vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha : Slon 2004. ISBN 80-86429-29-6

PROKOP, J. Sociologie výchovy a školy. 1. vyd. Liberec : Technická univerzita, 2001. ISBN 80-7083-579-6.

RABUŠICOVÁ, M. POL, M. Vztahy školy a rodiny dnes: hledání cest k partnerství. Pedagogika, Praha: PedF UK, 1996, roč. 1996, č. 2, s. 105-116. ISSN 0031-3815.

Ogbu, J. U. Black American Students in an Affluent Suburb. A Study of Academic Disengagement. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, Inc, 2003. ISBN: 978-0805845167.

PRAŽSKÁ SKUPINA ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0924-X

STACK, C. All our kin. New York : Basic Books, 1975. ISBN 0-06-131982-1.

WILLIS, P. Learning to Labor: How Working Class Kids Get Working Class Jobs. New York : Columbia University Press, 1981.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. David Doubek, Ph.D. (24.01.2019)

1. Úvod: Vymezení sociologie výchovy na pozadí sociologie, pedagogiky a psychologie. Normativní a deskriptivní v kontextu pegagogiky


2. Základní sociologická paradigmata relevntní v kontextu sociologie výchovy: funkcionalismus, teorie konfliktu, symbolický interakcionismus.


3. Důležité sociologické pojmy z hlediska sociologie výchovy: Sociální struktura, třída, etnicita, socializace, sociální kontrola, sociální stratifikace, sociální mobilita.


4. Výzkumné přístupy v sociologii výchovy.


5. Významné sociologické teorie výchovy a vzdělávání.


6. Škola jako sociální systém.


7. Školní procesy – vyjednávání, reprodukce, strategie.


8. Profese učitele a její sociologické souvislosti.


9. Žáci, studenti, vrstevnická skupina.


10. Rodina a vzdělání, problematika sociální reprodukce a kulturního kapitálu.


11. Role vzdělání v sociální stratifikaci a sociální mobilitě.


12. Sociální inkluze a exkluze.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. David Doubek, Ph.D. (14.02.2019)

Aktivní účast na přednáškách, plnění zadaných úkolů k četbě a složení zkoušky, která vychází z přednášek.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html