SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Education of Minorities - OPBO3S603A
Title: Edukace vybraných minorit
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Guarantor: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)
The course introduces selected issues of minorities education and the possible effects of social disadvantage on the education of learners. The basic starting point is the broad context of social disadvantage, including cultural, ethnic, linguistic and socio-economic differences, which can create barriers in the education of children and pupils. Special attention is paid to the specific situation of people from socially excluded areas and the status of foreigners in the Czech Republic. Furthermore, the subject focuses on support measures in the education of children and pupils with social disadvantages and on the possible support of these pupils in cooperation with school institutions and social services.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednáška 12 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 30 hodin

·         oborová praxe, zpracování reflektivních úkolů a příprava na semináře 26 hodin

Příprava na zápočet: 10 hodin celkem

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle.

Je nutné si naistalovat Office 365 pro studenty , návod zde:

https://sit.pedf.cuni.cz/pro-studenty/office-365-pro-studenty/

Odkaz pro přihlášení do týmu MS Teams Vam bude zaslan pozvankou.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Povinná literatura:

NĚMEC, Zbyněk. "Zvedněte ruce, kdo půjde do míst, kde necítí uznání": o segregaci romských žáků ve vzdělávání. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. 196 stran. ISBN 978-80-7603-219-4.

FELCMANOVÁ, L., HABROVÁ, M. a kol. Katalog podpůrných opatření – dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4692-9. Dostupné také z: http://katalogpo.upol.cz/

RADOSTNÝ, L., TITĚROVÁ, K., HLAVNIČKOVÁ, P.,MOREE, D., NOSÁLOVÁ, B., BRYCHNÁČOVÁ, I. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: Meta o.s. – Sdružení pro příležitosti mladých migrantů. 2011. ISBN 978-80-254-9175-1. Dostupné také z: https://www.meta-ops.cz/metodicke-a-vyukove-materialy

Doporučená literatura:

BOŘKOVCOVÁ, M.Romský etnolekt češtiny: případová studie. Praha: Signeta, 2006. ISBN 80-903325-3-6.

KOLEKTIV AUTORŮ. Mají na to! Jak podpořit sociálně znevýhodněné děti na ZŠ. Praha: Člověk v tísni, 2013. Dostupné také z: http://www.clovekvtisni.cz/uploads/file/1370963166-majinato_web.pdf

NĚMEC, Z. Asistence ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: Nová škola, 2014. ISBN 978-80-903631-9-9. Dostupné také z: http://www.asistentpedagoga.cz/vychazi-metodika-prace-asistentu-pro-zaky-se-socialnim-znevyhodnenim

NĚMEC, Z. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: VerlagDashöfer, 2019. ISBN 978-80-87963-84-5.

NIKOLAI, T. (ed.) a kol. Příběhy ze špatné čtvrti aneb jak pracovat s tématem segregace nejen ve školství. Praha: Člověk v tísni, 2007. ISBN 978-80-86961-45-3. Dostupné také z: https://www.varianty.cz/publikace/41-pribehy-ze-spatne-ctvrti.

ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Vyd. 4., V nakl. Karolinum 2., rozš. a upr. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1909-5.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (26.04.2023)

Obsahové vymezení:

1.      Sociální znevýhodnění: popis fenoménu, dopady do vzdělávání

2.      Psychologické prekoncepty a jazykové bariéry u sociálně znevýhodněných dětí a žáků

3.      Etnické minority, národnostní menšiny a jejich postavení ve společnosti i ve vzdělávacím systému

4.      Segregace a diskriminace sociálně znevýhodněných dětí a žáků ve vzdělávání 

5.      Sociálně vyloučené lokality a podpora žáků z těchto lokalit ve vzdělávání

6.      Cizinci v české společnosti, žáci s odlišným mateřským jazykem ve vzdělávání

7.      Podpůrná opatření, metodika zapojení žáků se sociálním znevýhodněním do vzdělávání

8.      Role asistentů pedagoga a dalších pedagogických profesí ve vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků

9.     Sociální služby a nestátní neziskové organizace ve vzdělávání osob se sociálním znevýhodněním

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Zápočtový test, správnost odpovědí min. 70 %. Možnost dvou opravných pokusů. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html