SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Current issues of inclusion education - OPBO3S602A
Title: Aktuální otázky společného vzdělávání
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Guarantor: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D.
Annotation -
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (07.03.2023)
The subject allows you to open up and reflect with students on the current problems of joint education as a system that provides equal opportunities for quality education for all. The focus here is mainly on the education of gifted and exceptionally gifted pupils, on the process of inclusion, support and adaptation of pupils with a different mother tongue and on specific problems related to sexual orientation and gender identity in the educational process. With the use of foreign resources, research results and concrete experiences, the seminars provide space for discussion focused on the vision of the school as a learning organization.
Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (07.03.2023)

Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám.

Přímá výuka:              

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 8 hodin

·         oborová praxe, zpracování reflektivních úkolů a příprava na semináře 20 hodin

Příprava na zápočet: 20 hodin celkem

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle.

Je nutné si naistalovat Office 365 pro studenty , návod zde:

https://sit.pedf.cuni.cz/pro-studenty/office-365-pro-studenty/

Odkaz pro přihlášení do týmu MS Teams Vam bude zaslan pozvankou.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Doporučená literatura (obecná)

Bartoňová, M., & Vítková, M. (2019). Inkluzivní pedagogika. Distanční studijní.

Ladislav, Z., & Zdeněk, S. (2019). Inkluzivní vzdělávání: Efektivní vzdělávání všech žáků. Grada Publishing, as.

Štech, S. (2018). Inkluzivní vzdělávání-obtížné zvládání" rozmanitosti" v praxi. Pedagogická orientace, 28(2), 382-398.

Bartoňová, M., & Vítková, M. (2018). Společné vzdělávání orientované na posílení kompetencí učitelů a žáků v inkluzivním prostředí školy. Masarykova univerzita.

Lazarová, B., Hloušková, L., Trnková, K., Pol, M., & Lukas, J. (2015). Řízení inkluze ve škole. Masarykova univerzita.

Adamus, P., Zezulková, E., Kaleja, M., & Franiok, P. (2016). Inkluzivní vzdělávání v kontextu proměn českého školství. Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta.

Literatura - přístup do aplikace BOOKPORT pro PedF UK. Všechny uvedené publikace níže je možné číst celé zdarma online přes UK přístup v aplikaci BOOKPORT.

https://www.bookport.cz/prehled/

Jak se přihlásit jako student - návod:

https://www.bookport.cz/navody/prihlaseni

Kliknete na první variantu: Přihlášení pomocí EduID.cz / Shibboleth (Neobdržel/a jsem od vás e-mail).

Doporučená literatura, která je přístupna online pro UK na BOOKPORT. Obecné příklady

Bartoňová, M., Vítková, M., Bočková, B., Bytešníková, I., Hloušková, L., Horáková, R., ... & Zámečníková, D. (2015). Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. Masarykova univerzita.

Bartoňová, M., & Vítková, M. (2018). Inkluzivní didaktika v praxi základní školy se zřetelem na specifika žáků s lehkým mentálním postižením. Masarykova univerzita.

Štech, S. (2021). Výzkum, experti a politici–podivuhodný život ideje inkluzivního vzdělávání v ČR. Pedagogika, 71(3).

Havel, J., Kratochvílová, J., Kusá, O., Lukas, J., & Najmonová, M. (2016). Inkluzivní vzdělávání v pregraduální přípravě učitelů.

Vítová, J., Wolf, J., Skutil, M., & Maněnová, M. (2022). Inkluzivní vzdělávání na plně organizovaných základních školách. Pedagogika, 72(2).

Viktorin, J. (2018). Inkluzivní vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením na základních školách. Výzkumný projekt. Masarykova univerzita.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (29.04.2023)

1. Aktuální situace na poli vzdělávací politiky

2. Rovné příležitosti a podmínky ke vzdělávání

3. Vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných dětí, žáků a studentů

4. Problematika vzdělávání žáků s OMJ

5. Oblast sexuální orientace a genderové identity v procesu vzdělávání

6. Práce se zhraničními zdroji - výzkumná šetření

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Aktivní účast při výuce a účast na cvičeních, vypracování závěrečné práce - problémové úlohy.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html