SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Speach Therapy B - OPBO3S502A
Title: Logopedie B
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/2, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)
The aim of the course is to introduced students with individual categories of communication disorders. Students will get an overview of etiological factors and symptoms, get acquainted with different classifications. As part of the seminars, students will work with the professional sources of contemporary speech therapy, they will gain knowledge about a comprehensive approach to people with communication disorders as a part of speech therapy intervention, they will have the opportunity to understand the role of the speech therapist in interdisciplinary cooperation in the provision of comprehensive care, they will also be introduced with counseling services provided by the Ministry of Education, Ministry of Health, Ministry of Social Services.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Předmět má 6 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 180 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednáška 12 hodin

·         přednáška 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 66 hodin

Příprava na zápočet: 68 hodin celkem

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Povinná literatura:

BOČKOVÁ, B. Postupy při vzdělávání žáků se specificky narušeným vývojem řeči.  MuniPRESS, 2017. ISBN 978-80-210-8137-6 (EAN 9788021081376)

BENDOVÁ, P. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3853-6.

LECHTA, V. Koktavost: integrativní přístup. 2.rozšiř. a přeprac. vydání.  Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-643-8

KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN  80-247-1110-9.

Doporučená literatura:

KEREKRÉTIOVÁ, A. Velofaryngální dysfunkce a palatolalie. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2264-1.

KLENKOVÁ, J. a kol. Terapie v logopedii. Brno: MU, 2007. ISBN 978-80-210-4463-0.

KOUKOLÍK, F. Lidský mozek. Funkční systémy. Norma a poruchy. 2. aktual. a rozšiř. vydání. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-632-2.

LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5.

ŠAROUNOVÁ, J. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál, 2014. EAN 9788026207160.

ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kol. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-546-6.

další aktuální zdroje budou zadávány v průběhu seminářů

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Obsah:

1.Neurogenní vývojové poruchy jazyka. Specificky narušený vývoj řeči a jazyka, vývojová dysfázie, etiologie, symptomatologie, logopedická intervence. Edukace dětí a žáků se specificky narušeným vývojem řeči a jazyka.

2. Mutismus –dělení, etiologie, komplexní péče.

3. Afázie – etiologie, klasifikace, komplexní péče o osoby s afázií.

4. Dysartrie – vývojová dysartrie , získaná dysartrie – etiologie, klasifikace, symptomatologie. Problematika dysfagie. Logopedická intervence.

5. Poruchy plynulosti řeči – balbuties, tumultussermonis. Vymezení, etiologie, symptomy, logopedická intervence u koktavosti a breptavosti.

6. Poruchy řeči při vrozených vývojových vadách v orofaciální oblasti a velofaryngální dysfunkci.  Huhňavost, palatolalie. Logopedická intervence.

7. Poruchy hlasu- etiologické faktory, projevy, dělení. Hlasová hygiena.

8. Symptomatické poruchy řeči – etiologie. Symptomatické poruchy řeči u mentálně postižených osob, u tělesně postižených, u smyslových postižení. Specifika logopedické intervence.

9. Základní poznatky z oblasti alternativní a augmentativní komunikace. Možnosti užití AAK systému u vrozených i získaných narušení komunikační schopnosti.

10. Poradenské služby poskytované dětem s narušenou komunikační schopností a jejich zákonným zástupcům. Poradenství pro dospělé osoby s narušenou komunikační schopností.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

- aktivní účast v seminářích, plnění a prezentace zadaných seminárních aktivit

- zpracování písemné semestrální práce na zadané téma

- ověřování získaných znalostí formů průběžných testů

- závěrečný písemný test

-  ústní zkouška

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html