SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Therapy in Special Education – Dramatherapy - OPBO3S408B
Title: Terapie v sppg –Dramaterapie
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Guarantor: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)
The aim of the course is to familiarize students with expressive therapies in a special pedagogical concept, in more detail with drama therapy, so that students are able to understand the principles of creating drama therapy goals, the structure of the drama therapy process and sessions/lessons. Attention will also be paid to the specifics of the application of drama therapy for selected groups of people requiring therapeutic support. Emphasis will be placed on linking theoretical knowledge and students' own experiences gained through practical demonstrations of drama therapy methods and techniques.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodin.

Přímá výuka:              

·         přednášky 12 hodin

·         cvičení 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 10 hodin

·         zpracování seminární práce 24 hodin

Příprava na zápočet: 20 hodin celkem

Výuka bude probíhat prezenční formou. Pokud bude nutné vzhledem k epidemiologické situaci přejít na formu distanční výuky, přihlášení studenti obdrží e-mailem informace týkající se platformy, na níž bude probíhat v rámci kurzu komunikace a kde budou uloženy materiály ke studiu i zadané úkoly.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Povinná literatura:

JENNINGS, S. Úvod do dramaterapie. Divadlo a léčba. Ariadnina nit. Praha: Jalna, 2014. ISBN 978-80-260-6783-2.

MAJZLANOVÁ, K. Dramatoterapia. 2. vyd. Bratislava: IRIS, 2004. ISBN 80-89018-65-3.

MÜLLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. 2. přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7.

VALENTA, M. Dramaterapie. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1819-4.

Doporučená literatura:

KOVÁČOVÁ, B. Vývinovo orientovaná dramatoterapia : možnosti a limity vovýchove a včasnejintervencii. Bratislava: Musica Liturgica, 2011. ISBN 978-80-970418-1-6.

KOVÁČOVÁ, B. Hra s bábkou v ranom a predškolskomveku : diagnostika a intervencia. Bratislava: Musica Liturgica, 2013. ISBN 978-80-223-3737-3.

MAJZLANOVÁ, K. Práca s príbehom v dramatoterapii u detí s poruchami správania. Speciální pedagogika, 2004, roč. 14, č. 4, s. 280-290 .

POLÍNEK, M.D., RŮŽIČKA, M. Úvod do studia dramaterapie, teatroterapie, zážitkové pedagogiky a dramiky. Olomouc: P-centrum, 2013. SBN 978-80-905377-1-2.

VALENTA, M. Možnosti dramaterapeutické intervence u osob s poruchou autistického spektra. Arteterapie, 2007, roč. 17, č. 4, s. 213-220.

VALENTA, M. Dramaterapeutické projektování. Olomouc: VUP, 2003. ISBN 80-244-0615-2.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Obsahové vymezení:

  1. Vymezení expresivních terapií.
  2. Vymezení dramaterapie.
  3. Význam a cíle dramaterapie.
  4. Formy a přístupy v dramaterapii.
  5. Oblasti využití dramaterapie.
  6. Diagnostika v dramaterapii.
  7. Struktura dramaterapeutického programu a setkání, principy tvorby cílů dramaterapeutického programu, organizační náležitosti.
  8. Metody a prostředky v dramaterapii: Neverbální techniky; Rolová hra; Etudy;  Loutková a maňásková hra; Dramatizace; Improvizace; Dramatická hra; Masky. Divadlo Forum. Sociodráma.
  9. Specifika aplikace dramaterapie u vybraných skupin osob vyžadujících terapeutickou podporu: lide bez domova, „problémová“ rodinou; osoby s mentálním znevýhodněním; děti s poruchami chování; delikventi, vězni; osoby s psychiatrickým onemocněním, senioři aj.
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)
  • Aktívni zapojení na hodinách
  • Seminární práce
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html