SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Speech therapy intervention for selected motor disorders of speech communication - OPBO3S407B
Title: Logopedická intervence u vybraných motorických poruch řečové komunikace
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Guarantor: PhDr. Miroslava Kotvová, Ph.D.
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)
The aim of the course is to familiarize students with the issue of providing speech therapy intervention for people with selected motor disorders of speech communication. Students will be introduced in detail to the process of diagnosis and therapy of articulation disorders, myofunctional disorders and voice disorders. Emphasis will be placed on the connection of theoretical knowledge and practical training of therapeutic procedures in the field of vocal inference, myofunctional therapy and voice therapy.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 12 hodin

·         cvičení 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály 20 hodin

·         seminární práce 10 hodin

·         plnění úkolů a příprava na semináře 12 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 12 hodin celkem

Výuka bude probíhat prezenčně s elektronickou podporou v MOODLE.

V případě nařízeného distančního vzdělávání na UK bude realizována v čase výuky dle rozvrhu on-line prostřednictvím apliace MS Teams.

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (05.03.2023)

KITTEL, A. Myofunkční terapie. Praha :Grada, 1999. 112s. ISBN 80-7169-619-3.

KRAHULCOVÁ, B. Dyslalie – patlavost: vady a poruchy výslovnosti. Praha :Beakra, 2013. 295s. ISBN 978-80-9038-631-0.

VYDROVÁ, J. a kol. Hlasová terapie. Havlíčkův Brod :Tobiáš, 2017. 230s. ISBN 978-80-7311-169-4.

Doporučená literatura:

BERNTHAL, J., BANKSON, N., FLIPSEN, P. SpeechSoundDisorders in Children: Articulation and PhonologicalDisorders. Baltimore: BrookesPublishing, 2021. 584s. ISBN 978-168-1255-118.

NEUBAUER, K. Artikulace a fonologické rozlišování hlásek. Havlíčkův Brod :Tobiáš, 2011. 64s. ISBN 978-80-731-1118-2.

POKORNÁ, J., VRÁNOVÁ, M.Přehled české výslovnosti: logopedická a ortoepická cvičení pro dospělé. Praha : Portál, 2007. 925s. ISBN 978-80-7367-169-3.

ŠPAČKOVÁ, A. Trénink techniky řeči: naučte semluvitbarevně. Praha : Grada, 2015. 255s. ISBN 978-80-247-5578-6.

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (05.03.2023)
  1. Vymezení motorických poruch řečové komunikace.
  2. Klasifikace motorických poruch řečové komunikace.
  3. Poruchy artikulace.
  4. Metodika úpravy artikulace, vyvozování hlásek.
  5. Myofunkční poruchy.
  6. Myofunkční terapie.
  7. Poruchy hlasu.
  8. Hlasová terapie.
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Zápočotvý test.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html