SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to the issue of language acquisition - OPBO3S406B
Title: Úvod do problematiky osvojování jazyka
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Guarantor: Mgr. Marie Komorná, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)
The aim of the course is to introduce students to the issues of psycholinguistics and language acquisition. Students will clarify the basic concepts and processes associated with the acquisition of spoken and sign languages, in all language areas that are important from the point of view of monitoring the development of communication competence and its support. Attention will also be paid to language acquisition in multilingual situations (bilingualism, Czech as a second/foreign language, etc.), to the development of preliteracy and literacy.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 12 hodin

·         cvičení 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály 20 hodin

·         seminární práce 10 hodin

·         plnění úkolů a příprava na semináře 12 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 12 hodin celkem

Výuka bude probíhat prezenčně s elektronickou podporou v MOODLE.

V případě nařízeného distančního vzdělávání na UK bude realizována v čase výuky dle rozvrhu on-line prostřednictvím apliace MS Teams.

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (05.03.2023)

HARČARÍKOVÁ, P. & KLIMOVIČ, M. (2011).Naratíva v detskejreči. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, Pedagogická fakulta, Katedra komunikačnej a literárnej výchovy, Kabinet výskumudetskejreči a kultúry.

HRONOVÁ, A. & J. MOTEJZÍKOVÁ. (2002). Raná komunikace mezi matkou a dítětem.

KENNEDY, E. et al. (2012).Literacy in early childhood and primaryeducation: (3–8 years). Dublin: NationalCouncilfor Curriculum and Assessment.

MARSCHARK, M., SPENCER, P. (eds.) (2005).Advances in the Sign LanguageDevelopmentofDeaf and Hard-of-HearingChildren. New York: Oxford University Press.

MAYBERRY, R. & SQUIRES, B. (2006). Sign languageacquisition. In Brown, K. (ed.). EncyclopediaofLanguage and Linguistics, 2nd Ed., Oxford: Elsevier, p. 291–296.

MEIER, R. P. (2016). Sign LanguageAcquisition [online]. [cit. 2020-12-14]. Dostupné z: .

PRŮCHA, J. (2011).Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada.

SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, L. (2013). Když začínáme mluvit… Lingvistický pohled na rané projevy česky hovořícího dítěte. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.

SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, L. (2016). Osvojování jazyka dítětem. Praha: Karolinum.

SMOLÍK, F. & H. SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ. (2015). Vývoj jazykových schopností v předškolním věku.

ŠEBESTA, Karel et al. (2014).Druhý a cizí jazyk: osvojování a vyučování. Terminologický slovník. 1. vydání. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.

ŠORMOVÁ, K., HUDÁKOVÁ, A. et al. (2019).Čeština jako druhý jazyk. Praha: Karolinum.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (26.04.2023)

1. Vymezení psycholingvistky a základních pojmů.

2. Metody výzkumu osvojování mluvených a znakových jazyků.

3. Základní teoretické přístupy k osvojování jazyka.

4. Vnitřní a vnější faktory ovlivňující osvojování jazyka.

5. Řeč orientovaná na dítě.

6. Problematika osvojování prostředků jazykových rovin: foneticko-fonologické roviny, morfologicko-syntaktické, lexikálně-sémantické, pragmatické, osvojování vybraných dalších jevů (např. vyprávění).

7. Periodizace osvojování jazyka.

8. Osvojování jazyka a bilingvismu.

9. Čeština jako druhý vs cizí jazyk.

10. Rozvoj pregramotnosti a gramotnosti.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Zápočtový test.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html