SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to Special Educational Diagnostics - OPBO3S302A
Title: Úvod do speciálně pedagogické diagnostiky
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Guarantor: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)
The aim of the course is to acquaint students with diagnostic methods and procedures, principles and sub-phases of the diagnostic process and the specifics of special educational diagnostics in relation to different age groups. Students will get a basic overview of qualitative and quantitative diagnostic methods and the principles of their use in special educational practice. They will also become introduced with the principles of dynamic diagnostics and the possibilities of its use in the support of individuals of different age groups.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 12 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 46 hodin

·         zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 60 hodin

Příprava na zápočet: 20 hodin celkem

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Obsahové vymezení:

  1. Diagnostický proces a jeho fáze
  2. Kvalitativní diagnostické metody – pozorování, rozhovor, analýza produktů
  3. Zásady využívání kvalitativních diagnostických metod
  4. Kvantitativní diagnostické metody  - testy, dotazníky, vývojové škály aj.
  5. Vlastnosti kvantitativních diagnostických nástrojů (validita, reliabilita)
  6. Specifika a vybrané oblasti sppg diagnostiky v raném věku
  7. Specifika a vybrané oblasti sppg diagnostiky v předškolním věku
  8. Specifika a vybrané oblasti sppg diagnostiky ve školním věku
  9. Dynamické diagnostické přístupy – principy a metody
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

zkušební administrace vybraných diagnostických nástrojů

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html