SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Medical Propedeutics I - OPBO3S207A
Title: Medicinská propedeutika I
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Guarantor: doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)
The aim of the course is to equip students with theoretical knowledge of functionally conceived somatology. It presents knowledge about the individual systems of the human body, deepens the basics of human biology with regard to the propedeutic needs of the study of special education. It deals with the issues of health and quality of life of a person within the framework of multidisciplinary understanding of pain treatment and life of a person with disabilities.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednáška 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 56 hodin

Příprava na zápočet: 40 hodin celkem

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Povinná literatura:

KOPECKÝ, M., CICHÁ, M. Somatologie pro učitele.Olomouc: UP, 2005. 263 s. ISBN 80-244-1072-9.

KOTULÁN, J. (ed.) Základy zdravotních nauk pro pedagogy. Brno: MU, 1999.

MRZENA, B. Pediatrie: vybrané kapitoly pro studující speciální pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Brno: Paido, 2009. 109 s. ISBN 978-80-7315-182-9.

ŠMARDA a kol. Biologie pro psychology a pedagogy. Praha: Portál, 2004. 422 s. ISBN 978-80-7367-343-7.

SCHREIBER, M. a kol. Funkční somatologie. Praha: H&H, 2007. 468 s. ISBN 80-86022-28-5.

TŮMA, S., HOŘÁK, J. Vrozené anomálie diagnostikované zobrazovacími metodami v dětském věku. Jinočany: H&H, 1995. ISBN 80-85787-67-9.

Doporučená literatura:

KÁBRT, J., KÁBRT, J. Lexicon medicum. Třetí, doplněné a přepracované vydání. Praha: Galén, 2015. ISBN 978-80-7492-200-8.

KAPOUNEK, B., KAPOUNEK, A. Ortopedie a neurologie pro speciální pedagogy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989.ISBN 80-7066-073-2.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Obsahové vymezení:

1.      Holistické pojetí zdraví a kvalita života

2.      Anatomie a fyziologie pohybového ústrojí, srdečně – cévního ústrojí, dýchacího ústrojí, trávicího ústrojí, vylučovacího ústrojí, kožního ústrojí, nervového ústrojí.

3.      Člověk se smyslovou vadou.

4.      Základní poznatky z infektologie, alergologie

5.      Poruchy rozmnožovacího ústrojí, reprodukční a sexuální chování jako rizikový faktor.

6.      Prevence poruch zdraví

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Zkouška prostřednictvím testu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html