SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Education of Individuals with Physical Disability - OPBO3S202A
Title: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s tělesným postižením
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Guarantor: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)
The aim of the subject is to learn about the basic issues of the life of people with physical disabilities, orientation in the issue of (barrier-free) public environment and contemporary society. In order to understand the role of accompanying professionals, assistants and informal carers of people with mobility limitations, students will have the opportunity to reflect on obvious and latent obstacles in the lives of people with primary or secondary mobility limitations.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály 34 hodin

·         seminární práce 30 hodin

·         plnění úkolů a příprava na semináře 30 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

Výuka proběhne kontaktně, v případě zpřísnění protiepidemických opatření na UK bude převedena do formátu online v  MS Teams.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Povinná literatura

HÁJEK, J.Antropomotorika. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2012, 96 s., ISBN 978-80-7290-598-0.

KOČOVÁ, H. a kol. Spinální svalová atrofie v souvislostech. 1. vyd. Praha: GradaPublishing, 2017, 352 s., ISBN 978-80-247-5705-6.

VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 304 s., 2006, ISBN 80-7315-134-0.

VÍTKOVÁ, M. Somatopedie. Opava: Slezská univerzita, 2019. Distanční studijní text dostupný online z https://is.slu.cz/publication/36780/Somatopedie.pdf

Doporučená literatura

TROJAN, S.DRUGA, R., PFEIFFER, J., VOTAVA, J.Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka.Třetí přepracované a doplněné vydání. Praha: GradaPublishing, 2005, 240 s., ISBN 80-247-1296-2.

ZULIĆ, M., HÁJKOVÁ, V., BRKIĆ-JOVANOVIĆ, N. Faktory, které ovlivňují sociální participaci dětí s mozkovou obrnou na základníchškolách.  Speciální pedagogika, roč. 28, č. 3, 2018, s. 233−251. ISSN 1211-2720.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (26.04.2023)

Obsahové vymezení:

1.       Somatopedie vznik a vývoj oboru, cílové skupiny,  významné osobnosti  z oblasti somatopedie, sociální hodnocení osob s tělesným postižením.

2.       Základy biomechaniky pohybu, mobilita, imobilita, imobilizační syndrom

3.       Problematika  centrálních poruch hybnosti a komunikační aspekty mozkové obrny

4.       Druhy tělesného postižení

5.       Socializace  osob s tělesným postiženým, soběstačnost

6.       Práce s rodinou s tělesně postiženým členem (progresivní nervosvalová onemocnění)

7.       Legislativní zakotvení práv  tělesně postižených

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (26.04.2023)

Úspěšné zvládnutí písemné zkoušky a schválení seminární práce (u obojího možnost 2 oprav).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html