SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to Pedagogy - OPBO3S102A
Title: Úvod do pedagogiky
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Guarantor: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)
Students will get acquainted with the field of pedagogy. They will learn about terminology, concepts, and current problems of pedagogical science. Students will learn about education from a historical point of view to the present. Students will find out what the new trends are. They will learn what the Czech education system looks like in the context of other countries. They will learn to search in the professional literature. Students will learn how inclusive pedagogy works in practice.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Předmět má 3 kredity, dle ECTS se jedná o studijní zátěž ve výši 90 hodin.

  • Výuka - 24 hodin přednášky (2/0)
  • Samostudium / příprava 30 hodin
  • Zápočtová práce 36

V případě distanční výuky se bude pracovat prostřednictvím platformy MS Teams, bude k dispozici Moodle se studijními oporami.

Pro distanční výuku bude sloužit Moodle kurz, https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=7565, přístupové heslo bude sděleno/zasláno zapsaným studentům do kurzu. Pro případnou on-line výuku byla zvolena platforma MsTeams, přístup bude dán/zaslán zapsaným studentům do kurzu. Případní online výuka bude probíhat v reálném čase.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (05.03.2023)

Doporučená literatura (obecná)

DYTRTOVÁ, Radmila. Učitel-Příprava na profesi. GradaPublishing as, 2009.

GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Paido, 2000.

PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky: Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2006.

PRŮCHA, Jan., WALTEROVÁ, Eliška., & Mareš, Jiří. (2008). Pedagogický slovník. Portál: Praha, 2009.

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997.

VALIŠOVÁ, Alena; KASÍKOVÁ, Hana. Pedagogika pro učitele. GradaPublishing as, 2007.

VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Paido, 2004.

JŮVA, V. sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999.

SVOBODOVÁ, J., ŠMAHELOVÁ, B. Kapitoly z obecné pedagogiky. Brno: MSD, 2007.

KASPEROVÁ, Dana. Dějiny pedagogiky. Grada Publishing as, 2008.

Literatura - přístup do aplikace BOOKPORT pro PedF UK. Všechny uvedené publikace níže je možné číst celé zdarma online přes UK přístup v aplikaci BOOKPORT.

https://www.bookport.cz/prehled/

Jak se přihlásit jako student - návod:

https://www.bookport.cz/navody/prihlaseni

Kliknete na první variantu: Přihlášení pomocí EduID.cz / Shibboleth (Neobdržel/a jsem od vás e-mail).

Doporučená literatura, která je přístupna online pro UK na BOOKPORT. Obecné příklady

ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. Grada, 2011.

VALIŠOVÁ, Alena; KASÍKOVÁ, Hana. Pedagogika pro učitele. Grada Publishing as, 2007.

PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika-brožovaná: Šesté, aktualizované a doplněné vydání. PORTÁL sro, 1997.

KASPER, Tomáš; KASPEROVÁ, Dana. Dějiny pedagogiky. Grada, 2008.

PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě: základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Portál, 1999.

JANÍK, Tomáš. Pedagogicalcontentknowledge v kurikulárním a oborově didaktickém výzkumu. JANÍK, T. a kol. Pedagogicalcontentknowledge aneb didaktická znalost obsahu, 2007, 41-52.

KASÍKOVÁ, Hana. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Karolinum, 2011.

Matějů, Petr., & Straková, Jana. (2003). Role rodiny a školy v reprodukci vzdělanostních nerovností. Sociologický pohled na úlohu víceletých gymnázií ve světle výzkumu PISA 2000.

MATĚJŮ, Petr; STRAKOVÁ, Jana (ed.). (Ne) rovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice. Academia, 2006.

POL, Milan. Škola v proměnách.Orbis scholae, 2007, 156.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (29.04.2023)

Tematické okruhy se zaměřením na speciální pedagogiku

1) Úvod do studia pedagogiky – pedagogika jako věda, její struktura a místo v systému věd 

2) Členění pedagogických disciplín a jejich předmět zkoumání, zdroje pedagogických informací – kde hledat, čerpat, jak je využívat

3) Základy inkluzivního vzdělávání – vymezení pojmu (rozlišení oblasti pedagogiky, speciální pedagogiky a inkluzivní pedagogiky)

4–5) Pojetí výchovy a vzdělávání v čase – průřez od historie po současnost se zaměřením na ČR

6–7) Kurikulum a kurikulární reforma 

8–9) Pedagogičtí pracovníci, povolání učitele a vychovatele z historického hlediska po současnost 

10–11) Český vzdělávací systém v kontextu EU a ve vybraných zemí, typy vzdělávacích institucí 

12) Strategické dokumenty vzdělávací politiky

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (07.09.2023)

Úvod do pedagogiky - student atestuje formou písemné práce.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html