SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Education of Minorities - OPBO1S130A
Title: Edukace vybraných minorit
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: 24 / 24 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Pre-requisite : OPBO1O115A, OPBO1S121A
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (25.01.2023)
The course introduces selected issues of minorities education and the possible effects of social disadvantage on the education of learners. The basic starting point is the broad context of social disadvantage, including cultural, ethnic, linguistic and socio-economic differences, which can create barriers in the education of children and pupils. Special attention is paid to the specific situation of people from socially excluded areas and the status of foreigners in the Czech Republic. Furthermore, the subject focuses on support measures in the education of children and pupils with social disadvantages and on the possible support of these pupils in cooperation with school institutions and social services.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (28.01.2024)

Povinná literatura:

NĚMEC, Z. "Zvedněte ruce, kdo půjde do míst, kde necítí uznání": o segregaci romských žáků ve vzdělávání. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. 196 stran. ISBN 978-80-7603-219-4.

NĚMEC, Z. Identifikace žáků se sociálním znevýhodněním v základní škole. Praha: Národní pedagogický institut ČR, 2023. ISBN 978-80-7578-129-1. Dostupné z: https://www.edu.cz/methodology/metodika-identifikace-zaku-se-socialnim-znevyhodnenim-v-zakladni-skole/

RADOSTNÝ, L., TITĚROVÁ, K., HLAVNIČKOVÁ, P.,MOREE, D., NOSÁLOVÁ, B., BRYCHNÁČOVÁ, I. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: Meta o.s. – Sdružení pro příležitosti mladých migrantů. 2011. ISBN 978-80-254-9175-1. Dostupné také z: https://www.meta-ops.cz/metodicke-a-vyukove-materialy

Doporučená literatura:

BOŘKOVCOVÁ, M.Romský etnolekt češtiny: případová studie. Praha: Signeta, 2006. ISBN 80-903325-3-6.

FELCMANOVÁ, L., HABROVÁ, M. a kol. Katalog podpůrných opatření – dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4692-9. Dostupné také z: http://katalogpo.upol.cz/

KOLEKTIV AUTORŮ. Mají na to! Jak podpořit sociálně znevýhodněné děti na ZŠ. Praha: Člověk v tísni, 2013. Dostupné také z: http://www.clovekvtisni.cz/uploads/file/1370963166-majinato_web.pdf

NĚMEC, Z. Asistence ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: Nová škola, 2014. ISBN 978-80-903631-9-9. Dostupné také z: http://www.asistentpedagoga.cz/vychazi-metodika-prace-asistentu-pro-zaky-se-socialnim-znevyhodnenim

NĚMEC, Z. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: VerlagDashöfer, 2019. ISBN 978-80-87963-84-5.

NIKOLAI, T. (ed.) a kol. Příběhy ze špatné čtvrti aneb jak pracovat s tématem segregace nejen ve školství. Praha: Člověk v tísni, 2007. ISBN 978-80-86961-45-3. Dostupné také z: https://www.varianty.cz/publikace/41-pribehy-ze-spatne-ctvrti.

ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Vyd. 4., V nakl. Karolinum 2., rozš. a upr. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1909-5.

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (26.04.2020)

Obsahové vymezení:

1.      Sociální znevýhodnění: popis fenoménu, dopady do vzdělávání

2.      Psychologické prekoncepty a jazykové bariéry u sociálně znevýhodněných dětí a žáků

3.      Etnické minority, národnostní menšiny a jejich postavení ve společnosti i ve vzdělávacím systému

4.      Segregace a diskriminace sociálně znevýhodněných dětí a žáků ve vzdělávání 

5.      Sociálně vyloučené lokality a podpora žáků z těchto lokalit ve vzdělávání

6.      Cizinci v české společnosti, žáci s odlišným mateřským jazykem ve vzdělávání

7.      Podpůrná opatření, metodika zapojení žáků se sociálním znevýhodněním do vzdělávání

8.      Role asistentů pedagogaa dalších pedagogických profesí ve vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků

9.     Sociální služby a nestátní neziskové organizace ve vzdělávání osob se sociálním znevýhodněním

Course completion requirements -
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (28.01.2024)

Participation in exercises min. 70%, presentation of an individual work on a selected topic + test, possibility of two correctional attempts.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html