SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Support Measures for Pupils with Special Educational Needs - OPBO1S129A
Title: Podpůrná opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: 24 / 24 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Jana Bernoldová, Ph.D.
Pre-requisite : OPBO1Q120A, OPBO1S121A
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Jana Bernoldová, Ph.D. (26.01.2024)
Cílem předmětu je studenty seznámit s druhy a stupni podpůrných opatření a zásadách jejich aplikace v podpoře vzdělávání dětí a žáků se SVP. Studenti získávají znalosti o legislativní úpravě poskytování podpůrných opatření ve školách a školských zařízeních. Pozornost bude věnována jednotlivým druhům podpůrných opatření diferencovaným podle druhu znevýhodnění dětí a žáků. Zahrnuto bude i plánování a vyhodnocování realizované podpory.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Jana Bernoldová, Ph.D. (26.01.2024)

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 12 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 20 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 26 hodin

Seminární práce a příprava na zápočet: 20 hodin celkem

Literature - Czech
Last update: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (27.01.2023)

Povinná literatura:

BARVÍKOVÁ, J. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4616-5.

ČADOVÁ, E. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu tělesného postižení nebo závažného onemocnění: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4615-8.

FELCMANOVÁ, L., HABROVÁ, M. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4655-4.

JANKOVÁ, J. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4649-3

MICHALÍK, J, BASLEROVÁ, P., FELCMANOVÁ, L. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7

VALENTA, M. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4614-1.

VRBOVÁ, R. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4648-6

www.podporainkluze.cz

www.zapojmevsechny.cz

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (27.01.2023)

Obsahové vymezení:

  1. Legislativní podmínky poskytování podpůrných opatření
  2. Druhy a stupně podpůrných opatření
  3. Plánování a realizace podpůrných opatření 1. stupně (plán pedagogické podpory)
  4. Plánovní a realizace podpůrných opatření 2. až 5. stupně (individální vzdělávací plán)
  5. Specifika poskytování podpůrných opatření dle typu znevýhodnění: PO pro děti a žáky s tělesným postižením a chronickým onemocněním, PO pro děti a žáky se zrakovým postižením, PO pro děti a žáky se sluchovým postižením, PO pro děti a žáky s mentálním postižením, PO pro děti a žáky s poruchou autistického spektra, PO pro děti a žáky se sociálním znevýhodněním, PO pro děti a žáky s narušenou komunikační schopností, PO pro děti a žáky se specifickou poruchou učení a chování
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Jana Bernoldová, Ph.D. (26.01.2024)

Zpracování plánu pedagogické podpory na základě kazuistiky.

Úprava výstupů vzdělávání pro žáka s lehkým stupněm mentálního postižení.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (27.01.2023)

Studijní materiály budou poskytnuty v Moodle.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html