SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Education of Individuals with Behavioural Disorders - OPBO1S113A
Title: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s poruchami chování
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: 30 / 30 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Eva Šotolová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. PaedDr. Ing. Jan Tirpák, Ph.D., MBA
Pre-requisite : OPBO1S103A
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (09.02.2022)
The aim of the course is to familiarize students with the issue of education and correction of behavioural patterns of persons in whom differences in terms of socio-cultural norms in psychological development and social relationships can be observed. The students will gain an overview of the biopsychosocial causes of behavioural disorders and the basic problems of Ethnopedia as a special educational discipline. They will also gain information on selected methods of ethnopaedic work and on the characteristics of the institutions in which this care is provided. They will also gain basic theoretical insight into the primary prevention of risk phenomena in the school environment. Attention will also be paid to the issue of social and legal protection of children, social and legal protection institutions and their role in the system of education of a child with a diagnosed behavioural disorder. In connection with the increase in addiction problems, attention will also be paid to basic information on the problem of addictive behaviour and educational and therapeutic approaches in the field of addiction, minimising social and health risks. Emphasis is placed on prevention programs including residential and aftercare in the area of addictive behaviors.
Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (08.02.2022)

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály 34 hodin

·         seminární práce 30 hodin

·         plnění úkolů a příprava na semináře 30 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz.

Literature - Czech
Last update: PhDr. PaedDr. Ing. Jan Tirpák, Ph.D., MBA (06.02.2022)

Povinná literatura:

  1. Fischer, S. Sociální patologie. Propedeutika. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2006. ISBN 80-7044-812-1.
  2. Fischer, S., Škoda, J. Sociální patologie. Závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
  3. Kaleja, M. Základy etopedie. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-271-5.
  4. Kaleja, M. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-396-5.
  5. Kalina, K. a kol. Základy klinické adiktologie. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1411-0.
  6. Kalina, K. a kol. Drogy a drogové závislosti 1, 2 – mezioborový přístup. Praha: Úřad vlády, 2003. ISBN 80-86734-05-06.
  7. Matějček, Z. a kol. Náhradní rodinná péče. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-304-8.

Doporučená literatura:        

  1. Helus, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-4674
  2. Kaleja, M. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0.
  3. Kalina, K. a kol. Klinická adiktologie. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-4331-8.
  4. Miovský, M. a kol. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: SCAN, 2010. ISBN -978-80-87258-47-7.        
  5. Mühlpachr, P. Sociální patologie. Brno: PedF MU, 2001.                                                                            
  6. Škoda, J., Fischer, S. Sociální patologie. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2781.
  7. Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.
  8. Zákon č. 218/2003 Sb., o soudnictví ve věcech mládeže.
Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. PaedDr. Ing. Jan Tirpák, Ph.D., MBA (09.02.2022)

- ústní (písemná) zkouška v rámci vypsaných okruhů otázek, případně další požadavky dle pokynů vyučujícího

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. PaedDr. Ing. Jan Tirpák, Ph.D., MBA (06.02.2022)

Obsahové vymezení:

  1. Etopedie a její místo v soustavě pedagogických a dalších vědních disciplín.
  2. Vymezení základních pojmů z oblasti poruch chování.
  3. Členění poruch chování a jejich klasifikace.
  4. Řešení ústavní a ochranné výchovy v České republice.
  5. Zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy.
  6. Současná legislativa k ústavní a ochranné výchově a preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.
  7. Náhradní rodinná péče.
  8. Institut sociálně právní ochrany dětí, orgány sociálně právní ochrany dětí a jejich úloha v systému edukace dítěte s diagnostikovanou poruchou chování.
  9. Primární prevence rizikových jevů ve školním prostředí ve vztahu k poruše chování. Systém prevence ve školách a školských zařízeních.
  10. Služby sociální prevence ve vztahu k problematice překonání nepříznivé sociální situace a eliminace vzniku a šíření společensky nežádoucích jevů.
  11. Vymezení základních pojmů v oblasti adiktologie.
  12. Klasifikace návykových látek dle MKN-10.
  13. Minimalizace zdravotních a sociálních rizik osob závislých na návykových látkách.
  14. Rezidenční péče o osoby závislé na návykových látkách, následná péče.
  15. Význam svépomocných organizací.
  16. Substituční programy.
  17. Bio- psycho- socio spirituální model závislostního chování.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html