SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Supervised Reflection Program for Special Educators I - OPBO1S107A
Title: Program řízené reflexe speciálního pedagoga I
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 25 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Ing. Jana Horynová
Co-requisite : OPBO1Q101A, OPBO1S102A, OPBO1S103A, OPBO1S104A, OPBO1S105A, OPBO1S106A
Is co-requisite for: OPBO1Q101A, OPBO1S102A, OPBO1S103A, OPBO1S104A, OPBO1S105A, OPBO1S106A
Is pre-requisite for: OPBO1S119A
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (11.09.2023)
The aim of the course is to share the experience of theoretical knowledge and skills acquired in the teaching of professional subjects with personal experience gained by students during field practice in the environment of selected schools, educational institutions and social services. In the subject Field Practice I, which has a strong motivational character, students get acquainted with specific facilities in order to get an idea of their activities and the activities of special educators in supporting clients (clients with disabilities, pupils with special educational needs, etc.). According to the instructions of the practice supervisor, they observe the reality, perform assigned tasks, make entries in the Professional Practice Portfolio. Reflective seminars create a space for sharing experiences from the field practice, for exchange of information obtained by performing individual tasks directly in practice. The findings recorded in the Portfolio (data on the legislative anchorage and activities of the institution, results of own observation, records of interviews with special educators working there, etc.) are reflected upon under the supervision of the teacher.
Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (11.02.2022)

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:              

·         cvičení 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 50 hodin

·         oborová praxe, zpracování reflektivních úkolů a příprava na semináře 46 hodin

Příprava na zápočet: 30 hodin celkem

Předmět bude zahájen přednáškou spojenou s organizačními informacemi v reálném čase výuky dle rozvrhu online prostřednictvím apliace MS Teams

Je nutné si naistalovat Office 365 pro studenty , návod zde:

https://sit.pedf.cuni.cz/pro-studenty/office-365-pro-studenty/

Odkaz pro přihlášení do týmu MS Teams Vam bude zaslan pozvankou.

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (26.04.2020)

Povinná literatura

BARTOŇOVÁ, M.,  PIPEKOVÁ, J. Manuál pro pedagogickou praxi: teorie a praxe. 1. vyd. Brno: Masarykovauniverzita. 2011. ISBN 978-80-7315-159-1.

FILOVÁ, H. Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-56-7.

KOŤA, J. Učitel, jeho sebereflexe a společnost. In Pedagogika, XLIV, 1994, č.4, s.307.

NEZVALOVÁ, D. Reflexe v pregraduální přípravě učitele. 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. 72 s. ISBN 8024402084.

PÍŠOVÁ, M. (Ed.). Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7395-024-8.

 

Doporučená literatura

DÝTROVÁ, R. A M. KRHUTOVÁ. Učitel: příprava na profesi. vyd. 1. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-2472-863-6.

SLAVÍK, J., SIŇOR, S. Kompetence učitele v reflektování výuky. In Pedagogika, XLIII, 1993, č.2, s.155-161.

SOLÁROVÁ, M. Sebereflexe jako vyučovací prostředek v přípravě budoucích učitelů. In Sborník z mezinárodní konference didaktiků chemie. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, 1998. s. 65-67. ISBN 80-7042-772-8.

SVATOŠ, T. Učitelská sebereflexe ve vývoji a kontinuitě. In MAREŠ, J. a SVATOŠ, T. (ed). Novinky v sociální a školní psychologii. 2008, 97, s. 75 - 91 82.

ŠVEC, V. Sebereflexe studentů v pregraduální didaktické přípravě. In Pedagogika, 1996, č.3, s.266-275.

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (26.04.2020)

Obsahové vymezení: 

Význam portfolia v práci speciálního pedagoga. Systém využívání portfolia v oborové praxi.

Sdílení zkušeností jako součást formativního hodnocení.

Specifika činností speciálního pedagoga na různých pracovištích.

Shrnující reflexe oborové praxe I.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (11.09.2023)
Podmínkou udělení zápočtu je aktivní účast na setkáních řízené reflexe.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html