SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Interactive technology - OPBI3I054A
Title: Interaktivní technologie
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, MC [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 15 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Jakub Lapeš
PhDr. Petra Vaňková, Ph.D.
Pre-requisite : OPBI3I047A
Annotation -
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (24.07.2023)
The aim of the subject is to introduce students to contemporary technical means used in education, or their comprehensive solution, parameters, specifics and functional implementation into the educational process. Students will get to know the hardware and software options of technical teaching aids. The mission of the subject is to develop theoretical knowledge and practical skills when working with interactive devices with an overlap in education and the possibilities of interactive devices in education.
Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Eva Battistová (19.06.2023)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin
 
Plnění předmětu  
Seminární práce 10 hodin
Příprava na zápočet 20 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Literature - Czech
Last update: PhDr. Jakub Lapeš (29.08.2023)

RAMBOUSEK, V. Materiální didaktické prostředky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-674-2

Edudemic. The Evolution of Classroom Technology. 2011. Dostupné z URL: .

ROTPORT, M. Didaktická technika. Praha: Vysoká škole ekonomická, 2003. ISBN 80-245-0481-2.

SLAVÍK, M., HUSA, J., MILLER, I. Materiální didaktické prostředky a technologie jejich využívání. Praha: ČZU v Praze, 2007. 50s. ISBN 978-80-213-1705-5.

SHARMA, Pete, Barney BARRETT a Francis JONES. 400 ideas for interactive whiteboards: instant activities using technology. Oxford: Macmillan Education, 2011. Macmillan books for teachers. ISBN 978-0-230-41764-9.

BETCHER, Chris a Mal LEE. The interactive whiteboard revolution: teaching with IWBs. Camberwell, Vic.: ACER Press, 2009, x, ISBN 0864318170.

HAUSNER, M. Výukové objekty a interaktivní vyučování. Liberec: Venkovský prostor, c2007, [72] s. ISBN 978-80-903897-0-0.

JENNY GAGE. How to use an interactive whiteboard really effectively in your secondary classroom. Reprint. London: David fulton publishers, 2006. ISBN 9781843122623.

JEŘÁBEK, T. Rozšířená realita ve vzdělávání. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2015, 1. Vydání. ISBN 978-80-7290-829-5.

DOSTÁL, J. Učební pomůcky a zásada názornosti [online]. 2008. Dostupné z URL: .

International handbook of information technology in primary and secondary education. Dordrecht: Springer, c2008, xlii, 538 s. Springer international handbook of education, vol. 20. ISBN 978-0-387-73314-2.

NÖLLKE, C. Umění prezentace: jak přesvědčivě, srozumitelně a působivě prezentovat. Praha: Grada, c2004, ISBN 80-247-9057-2.ROBLYER, M. Educational technology in action: problem-based exercises for technology integration. Upper Saddle River, N.J. Pearson/Merrill Prentice Hall, c2004, x, ISBN 0131173928.

Syllabus -
Last update: PhDr. Jakub Lapeš (29.08.2023)

DIDACTICS OF MEANS OF INSTRUCTIONAL TECHNOLOGY

 • Basic terminology, teaching and technologies, technology in education, instructional technology

 • Properties and specific features of technical means in terms of education

 • Didactic aspects and the role of technical means in educational

 DIDACTIC SPECIFICITY OF TECHNICAL MEANS

 • Historical aspects of technical MEANS in education

 • Non-projected and projected information

 • Videos and audio recordings

 • Presentations

 • Internal and external feedback

 • The educational environment

 • Webcasting and educasting

 • Control Systems

 • Production Systems

 INTERACTIVE SYSTEMS AND TECHNOLOGY

 • interactive whiteboard, the species, the possibility of using

 • Software Support

 • The principles and ways of working with interactive whiteboards

 • Creation of interactive presentations

 LEARNING OBJECTS

 • Use of software systems for creating learning objects

 • Learning objects and the possibility of their creation

 • The basic criteria for evaluating learning objects

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Jakub Lapeš (29.08.2023)
  • plnění úkolů daných Moodle kurzem
  • vytvoření a obhájení závěrečné práce (je stanoven jeden řádný a jeden opravný pokus na obhajobu)
  • test zaměřený na probíranou tématiku z celého semestru (je stanoven jeden řádný a jeden opravný pokus na test)

Celkově bude hodnocení probíhat následujícím způsobem:

  • 70-79 % - hodnocení dobře
  • 80-89 % - hodnocení velmi dobře
  • 90-100 % - hodnocení výborně
Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (24.07.2023)

Další studijní opory jsou poskytnuty v rámci Moodle kurzu, do kterého studenti dostanou přístup na první hodině.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html