SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Professional practice - OPBI3I047A
Title: Oborová praxe s reflexí
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 24 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPBI4I042A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc.
Pre-requisite : OPBI3I013A
Is pre-requisite for: OPBI3I054A
Annotation -
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (24.01.2023)
The main attention is paid to specific examples from school practice from the teaching of subjects with a professional focus on IT and the use of IT in the teaching of other subjects and in the work of pupils in primary and secondary schools. In the subject, attention is also focused on learning didactic skills in their specialization, on the possibilities of learning and developing different aspects of the pupils' personality, they get to know the school as a whole, its atmosphere, social relations, and the way of management. Students should understand how the above-mentioned areas influence the educational work of the school and its results.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (24.01.2023)

příprava na hodinu (za semestr): 24h

plnění úkolů (za semestr): 30h

samostudium a práce se stud. materiály (za semestr): 13h

Literature - Czech
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (24.01.2023)

ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty: (od hospitace k souvislé praxi). Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-412-X.
Pedagogická praxe: metodické pokyny. Plzeň: Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2000. ISBN 80-7082-659-2.
PODLAHOVÁ, L. Pedagogická praxe: průvodce pro současné studenty a budoucí učitele. Olomouc: Univerzita Palackého, 1998.  ISBN 80-7076-793-7.
SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1997.

Další materiály jsou k dispozici na Moodle (moodle.pedf.cuni.cz)

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (24.01.2023)

Předmět Oborová praxe je orientován na tato hlavní témata:
exkurze do školských zařízení nebo výrobních zařízení souvisejících se zaměřením studenta;
náslechy u zkušených učitelů, rozvoj schopnosti pozorovat výuku s akcentem na práci žáků a učitele;
rozvíjet způsobilost provádět pedagogicko-psychologickou didaktickou analýzu pozorovaných jevů a didaktických situací ve výuce;
rozbor hospitační činnosti, analýza pozorovaných jevů a didaktických situací ve výuce, pedagogicko-psychologická a didaktická analýza;
vedení studentů k sebepojetí a sebereflexi ve vztahu k učitelské profesi.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (24.01.2023)

Hodnocení bude probíhat na základě zpracovaných dílčích úkolů v rámci celého semestru.

Pro úspěšné zakončení předmětu je potřeba získat min. 75 % z úkolů v daných Moodle kurzem.

Úkoly budou prioritně opravovány po ukončení doby pro jejich vytvoření. V případě, že existuje potřeba studentky/studenta o opravu úkolů v dřívějším termínu kontaktuje konkrétního vyučujícího, který daný úkol opravuje. V případě, že je nutné řešit další záležitosti ohledně předmětu, ukončení nebo zápisu předmětu, kontaktujte vyučujícího předmětu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html