Last update: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (16.10.2020)
Předmět je pojímán jako psychosomatická disciplína. Z tohoto pohledu budou sledovány poznatky z anatomie a fyziologie lidského hlasu (včetně specifik hlasu dětského a vývojové etapy lidského hlasu). Psychosomatický přístup bude prostupovat též okruhy vztahující se k didaktice a metodice zpěvu (dech, fonace, rezonce, artikulce, pěvecké vazby, typy cvičení, hudební frázování) i specifická témata věnující se např. problematice hlasové a duševní hygieny (příčiny hlasové únavy, hlasových poruch, postupy a zásady uplatňované při nápravě chybné hlasové funkce, reedukační hlasová cvičení).
The course is designed as a psychosomatic discipline. From this point of view, knowledge from the anatomy and physiology of the human voice (including the specifics of the child's voice and the developmental stage of the human voice) will be monitored. The psychosomatic approach will also permeate areas related to the didactics and methodology of singing (breathing, phonation, resonance, articulation, singing ties, types of exercises, musical phrasing) as well as specific topics dealing with issues of voice and mental hygiene (causes of voice fatigue, voice disorders). , procedures and principles applied in the correction of voice dysfunction, reeducation voice exercises).
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Lukáš Filippi (13.09.2023)
Seznámit se teoreticky i prakticky se základními principy hlasové funkce. Pochopit psychosomatickou podmíněnost procesu hlasotvorby. Propojenost teoretických poznatků s metodickou prací s hlasem.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Lukáš Filippi (13.09.2023)
Bar, Jiří. Pravý tón a pravé pěvecké umění. Praha: Supraphon, 1976. Frisell, Anthony. The Art of Singing on the Breath Flow. New York City: Elysian Fields Books, 2005. Hines, Jeremy. The four voices of man. New York City: Hal Leonard Corporation, 1997. Kočí, Přemysl. Základy pěvecké techniky. Praha: Supraphon, 1970. Lehmannová, Lilli. Umění zpívat. Praha: Edition Resonus, 2005. Mařík, Antonín. Pěvecké metody a falzetový výcvik. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1960. Stark, James. Bel Canto: a history of vocal pedagogy. Toronto: University of Toronto Press Incorporated, 1999. Vašek, Rudolf. Kultivovaný zpěv, jeho zásady a metodika. Praha:Panton, 1977.
Tichá, A. Hlasová výchova v dětském sboru. Praha: NIPOS Praha, 2004. ISBN 80-7068-186 Tichá, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-976-X. Tichá, Alena. Vokální činnosti jako prostředek rozvoje hudebnosti a zpěvnosti žáků. Praha: PedF UK, 2007. 112 s. ISBN 978-80-7290-318-4. Vydrová, J. Rady ke zpívání, aneb Co může zpěvákům poradit odborný lékař. Praha: Práh, 2009. ISBN 978-80-7252-252-1
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (14.09.2023)
Hlasová výchova - psychosomatická disciplína
Metodické využití poznatků z anatomie a fyziologie hlasu
Vývojové etapy lidského hlasu
Okruhy vztahující se k didaktice a metodice zpěvu (dech, fonace, rezonce, artikulce, pěvecké vazby, typy cvičení, hudební frázování)
Hlasová a duševní hygiena (příčiny hlasové únavy, hlasových poruch, postupy a zásady uplatňované při nápravě chybné hlasové funkce, reedukační hlasová cvičení)
Metodika práce s dětmi hudebně a pěvecky zaostávajícími
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (14.09.2023)
Zápočet na konci semestru bude udělen po předložení a prezentaci vlastních názorů na úlohu hlasové výchovy v práci učitele HV s uvedením konkrétních ukázek hlasových cvičení, které si posluchač z nabídnutých variant osvojil a vybral pro své ped.působení.