Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (29.01.2023)
The course organically combines knowledge about the development of music in historical and form context. It is therefore aimed at acquiring knowledge about the development, patterns and features of the form building, about the representation of forms in specific musical works; is also focused on practical mastery of basic building mechanisms of small forms in vocal and instrumental form, both in the verification task of theoretical knowledge and in didactic preparation. The presentation of forms is realized in connection with the development of music in the context of art-historical and generally historical.
Last update: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. (02.03.2023)
Předmět organicky spojuje poznatky o vývoji hudby v historických a formových souvislostech. Je proto zaměřen na osvojení poznatků o vývoji, zákonitostech a znacích formové stavby, o zastoupení forem v konkrétních hudebních dílech; je dále zaměřen na praktické ovládnutí základních stavebných mechanismů malých forem ve vokální i instrumentální podobě, a to ve verifikační úloze teoretických poznatků a v rámci didaktické přípravy. Prezentace forem je realizována v souvislosti s vývojem hudby v kontextech umělecko-historických a obecně historických.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. (02.03.2023)
The aim is to acquire basic theoretical principles of music and to gain an overview of the key milestones of music-historical development.
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (15.09.2019)
Cíl spočívá v teoreticko-praktickém osvojení základních formotvorných principů hudby a v získání přehledu o stěžejních meznících hudebně-historického vývoje.
Descriptors -
Last update: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (30.01.2023)
Expected preparation time for 1 hour lecture: 30 minutes
Expected preparation time for 1 exercise: 60 minutes
Self-study of literature (per semester): 30 hours
Work with study materials (per semester): 20 hours
Completion of continuous assignments (per semester): 10 hours
Seminar assignment: 5 hours
Preparation for credit: 10 hours
Last update: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. (02.03.2023)
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 60 minut
Samostudium literatury (za semestr): 30 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr): 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr): 10 hodin
Seminární úkol: 5 hodin
Příprava na zápočet: 10 hodin
Literature -
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (29.01.2023)
Crocker, Richard L.: A History of Musical Style, New York1986 Grout, Donald Jay - Palisca, Claude: A History of Western Music, New York 1996 (popř. 1984) Handschin, Jacques: Musikgeschichte im Überblick, Luzern 1948 Wörner, Karl-Heinrich: Geschichte der Musik, 8Göttingen 1993
Dahlhaus, Carl: Nineteenth-Century Music. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press 1989 (překlad Musik des 19. Jahrhunderts, viz Neues Handbuch der Musikwissenschaft, Band 6)
Green, Douglass. Form in Tonal Music: An Introduction to Analysis, Second Edition. Holt, Rinehart and Winston : 1979. 336 pp. ISBN-13: 978-0030202865. Berry, Wallace. Form in Music. Prentice Hall : 1985. 439 pp. ISBN-13: 978-0133292855. Stein, Leon. Anthology of Musical Forms. Warner Bros Pubns : 1962. 164 pp. ISBN-13: 978-0874870442. Santa, Matthew. Hearing Form: Musical Analysis With and Without the Score. Routledge : 2009. 624 pp. ISBN-13: 978-0415872638. Caplin, William. Classical Form: A Theory of Formal Functions for the Instrumental Music of Haydn, Mozart, and Beethoven. Oxford University Press : 2000. 320 pp. ISBN-13: 978-0195143997.
Last update: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. (02.03.2023)
BENEŠ, J. Čas a hudobná forma. In: Metódy analýzy a interpretácie hudby z historického a systematického aspektu, II. Bratislava : VŠMU, 1998, s. 39 - 44. ISBN 80-85182-57-2. COLE, W. The Form of Music. 2. vyd. London : The Associated Board od the Royal Schools of Music, 1997. 182 s. ISBN 1-86096-027-8. HAVLÍK, J. Kantáta - vokální symfonie. In: Hudební věda, 1990, roč. XVII, č.1, s. 39 - 47. HAVLÍK, J. Česká symfonie 1945 - 1980. 1. vyd. Praha : Knižnice hudebních rozhledů, 1989. 402 s. ISBN 80-7039-005-0. HUCKE, H. Die Gesänge des Messordinariums. Funktion und Gestalt. In: Kirchenmusik nach dem Konzil. Leipzig : St. Benno-Verlag, 1967, s. 72 - 82. JANEČEK, K. Hudební formy. 1. vyd. Praha : SNKLHU, 1955. 491 s. JIRÁK, K. B. Nauka o hudebních formách. 6. vyd. Praha : Panton, 1985. 411 s. KOHOUTEK, C. Hudební kompozice. Praha : Supraphon, 1989. 519 s. ISBN 80-7058-150-6. KUČERA, V. Vášnivé drama lidskosti. Hudební rozhledy, 1964, roč. 16, č. 9, s. 400 - 405.
RAGS, J. Ob analize perioda. In: Voprosy metodiki prepodavanija muzykal´no-teoretičeskich disciplin, s. 41 - 84. SMOLKA, J. Fuga v české hudbě. 1. vyd. Praha : Panton, 1987. 442 s.
Kolektiv autorů: Dějiny české hudební kultury I. (1890-1918) - II. (1918-1945), Praha 1972, 1981
Kouba, Jan: ABC hudebních slohů. Od raného středověku k W. A. Mozartovi. Praha 1988
Lébl, Vladimír (red.): Hudba v českých dějinách od středověku do nové doby. Praha 1989.
Michels, Ulrich: Encyklopedický atlas hudby, Praha 2000.
Hrčková, Naďa: Dějiny hudby I-VI. Praha 2005 nn.
ČERNUŠÁK, Gracian. Dějiny evropské hudby. Praha : Panton, 1964. 486 s.
SMOLKA, Jaroslav. Dějiny hudby. Praha : Togga, 2001. 657 s. ISBN 80-902912-0-1.
Requirements to the exam -
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (29.01.2023)
Complex analytical part
Comprehensive analysis of selected compositions with respect to the pedagogical aspects of the analysis
Music for analysis:
Folk Songs (selection)
Popular songs (selection)
J. Ježek: David a Goliáš
F. Max Kníže: Zklamaná láska
Josef Říha: Missa brevis
Zdeněk Pololáník: Liturgická česká mše
J. S. Bach: Malá preludia a fugety (fuga c moll, fuga C dur)
J. S. Bach: Temperovaný klavír (Preludium a fuga Es dur)
J. S. Bach: Francouzské suity, Anglické suity, Německé suity (výběr)
J. S. Bach: Passacaglia c moll
J. Haydn: Symfonie S úderem kotlů
M. Clementi: Sonatina č. 3 C dur
W. A. Mozart: Malá noční hudba
W. A. Mozart: Variace C dur
L. van Beethoven: Sonáta c moll Patetická
F. Schubert: Impromptu As dur
J. Brahms: Variace na Haydnovo téma
Vicent d´Indy: Istar
L. Janáček: Po zarostlém chodníčku
V. Sommer: Vokální symfonie
P. Eben: Okna pro trubku a varhany
V. Novák: Slovácká suita
F. Chopin: Etuda (výběr)
F. Chopin Preludia (výběr)
J. J. Ryba: Rozmilý slavíčku
Z. Fibich: Vodník
A. Dvořák: Symfonie e moll
A. Dvořák: Vodník
B. Smetana: Vltava
B. Smetana: Polka g moll (Poetické polky)
F. Chopin: Valčík As dur
Česká státní hymna
S. Prokofjev: Pater Lorenzo (Romeo a Julie)
S. Prokofjev: Gavota (Romeo a Julie)
Last update: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. (02.03.2023)
Součást komplexně analytická
Komplexní analýza vybraných skladeb s ohledem na pedagogické aspekty analýzy
Hudba k rozboru:
Lidové písně (výběr)
Populární písně (výběr)
J. Ježek: David a Goliáš
F. Max Kníže: Zklamaná láska
Josef Říha: Missa brevis
Zdeněk Pololáník: Liturgická česká mše
J. S. Bach: Malá preludia a fugety (fuga c moll, fuga C dur)
J. S. Bach: Temperovaný klavír (Preludium a fuga Es dur)
J. S. Bach: Francouzské suity, Anglické suity, Německé suity (výběr)
Úspěšné absolvování testu, který bude zahrnovat i poslechovou část - viz seznam aktuální audioukázek v Moodle. Test bude zároveň prověřovat vlastní četbu příspěvků do "handaparátu", které rovněž budou ke studiu dostupné v Moodlu.
Ústní část zkoušky - pouze pokud v testu nebylo dosaženo 85 procent - studenti losují a zodpovídají jednu otázku za jednotlivá období (semestr I, semestr II).
Syllabus -
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (29.01.2023)
1. Ancient music and genres, drama, its role and its modern conception 2. The beginnings of European music, chant, monody, non-periodic formations, essential formations of sacred and liturgical music. The beginnings of folk music, the oldest preserved monuments of Czech music, the form structure of contemporary and contemporary vocal formations, the foundations of the form building 3. Knight's music, minnesang, music formations of the epoch, organic period, Notre Dame, ars antiqua, ars nova. Organum, conductus, motetus, ballata, rondeaux, virelais, chasse, caccia, music of the Reformation, vocal formations of the epoch 4. Renaissance, Dutch schools, canon, madrigal, Italian Renaissance, Renaissance in Bohemia, literary brotherhoods, symbiosis of vocal and instrumental music 5. Baroque European and Czech, ricercar, fugue, prelude, toccata, cantata, oratorio, opera, concert, counterpoint variations, types of musical thinking, signs of instrumental music - motive, theme, figure, running, dance suite 6. European and Czech classicism, signs of music, new homophonic forms - sonata form, sonata cycle and variants of its cast, variation, serenade, opera 7. Romanticism, national schools, projection of romantic musical thinking into form and expressions - absolute and program music - symphony, program symphony, symphonic poem, song forms, problems of form and genre, cycles, dances, suite, vocal formations 8. Impressionism - modal music, formations, Czech expressionism 9. Expressionism - atonal music, serialism, 2nd Vienna school, Czech expressionism 10. Neoclassicism - extended tonality 11. Stylish syntheses of contemporary music - tradition and innovation of expressions and forms 12. Popular music and so-called nonartificial music as a phenomenon of the 20th century
Last update: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. (02.03.2023)
1. Hudba a žánry starověku, antické drama, jeho úloha a jeho novověké pojetí
2. Počátky evropské hudby, chorál, monodie, neperiodické útvary, zásadní útvary duchovní a liturgické hudby. Počátky lidové hudby, nejstarší dochované památky české hudby, formová struktura dobových a soudobých vokálních útvarů, základy formové stavby
3. Rytířská hudba, minnesang, hudební útvary epochy, období organální, Notre Dame, ars antiqua, ars nova. Organum, conductus, motetus, ballata, rondeaux, virelais, chasse, caccia, hudba reformace, vokální útvary epochy
4. Renesance, nizozemské školy, kánon, madrigal, italská renesance, renesance v Čechách, literátská bratrstva, symbióza vokální a instrumentální hudby
5. Baroko evropské a české, ricercar, fuga, preludium, toccata, kantáta, oratorium, opera, koncert, kontrapunktické variace, typy hudebního myšlení, znaky instrumentální hudby – motiv, téma, figura, běh, taneční suita
6. Klasicismus evropský a český, znaky hudby, nové homofonní formy – sonátová forma, sonátový cyklus a varianty jeho obsazení, variace, serenáda, opera
7. Romantismus, národní školy, průmět romantického hudebního myšlení do formových útvarů a výraziva – hudba absolutní a programní – symfonie, programní symfonie, symfonická báseň, písňové formy, problematika formy a žánru, cykly, tance, suita, vokální útvary
8. Impresionismus – modální hudba, útvary, český expresionismus
11. Stylové syntézy soudobé hudby – tradice a novátorství výraziva a formy
12. Populární hudba a tzv. hudba nonartificiální jako fenomén 20. století
------------------
Vývoj dějin hudby - LS / pokračování:
1) Duchovní hudba baroka
2) Specifika vývoje barokního slohu v Anglii a Francii
3) Skladatelské osobnosti italské a německé oblasti v druhé pol. 17. století a v první pol. 18. stol.
4) Slohová proměna BAROKO x KLASICISMUS, základní charakteristika doby a hudby cca 1750 - 1800. Instrumentální tvorba druhé pol. 18. stol.
5) Opera 18. století
6) Osobnosti tzv. PRVNÍ VÍDEŇSKÉ ŠKOLY a jejich dílo, žánry, druhy, formy klasicismu
7) České země a autoři české provenience v 17. a 18. stol.
8) Úvod do hudby 19. stol.
9) Beethoven jako symbol umělce romantismu
10) Symfonie v 1. pol. 19. stol.
11) Píseň jako artificiální žánr 19. stol.
12) Opera 1. poloviny 19. stol.
Course completion requirements -
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (31.01.2023)
Demonstration of knowledge of the development of music and methods of its research from a historical and complex analytical point of view. Continuous completion of assignments based on active participation in class with a tolerance for absence in 4 class periods. Classified credit has 3 terms. Regular and 2 remedial terms.
Last update: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. (02.03.2023)
Prokázání znalosti vývoje hudby a metod jejího zkoumání z hlediska historického a komplexně analytického. Průběžné plnění úkolů na základě aktivní účasti ve výuce s tolerancí nepřítomnosti ve 4 hodinách výuky. Klasifikovaný zápočet má 3 termíny. řádný a 2 opravné.